Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb gelezen dat er geen enkel probleem zit in eierdooiers eten zolang je ze maar niet verhit. Klopt dat?

Eierdooiers zouden heel wat cholesterol aanbrengen. Maar ik las dat dit cholesterol heel gezond is zolang je het niet verhit. Pas eens het verhit is, is het 'slecht' cholesterol. Althas, zo las ik eens ergens. Klopt dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
620

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja, dat klopt blijkbaar.
Onder de invloed van hitte verandert ongeveer 30% van de gezonde cholesterol in oxicholesterol. Uit proeven bleek dat ongeveer 6% van dit oxicholesterol daadwerkelijk in het bloed werd opgenomen. [4]
Rauw eigeel bevat alleen maar gezonde cholesterol, maar als je een ei kookt of bakt, raakt een deel van de cholesterol in dat ei beschadigt; het oxideert tot oxicholesterol.
Oftewel: men heeft ons jarenlang bang gemaakt voor het eten (verse) rauwe eieren, en gezegd dat je deze vanwege het gevaar van bacteriën (waar het lichaam heel goed mee om kan gaan, mits er aan gewend) flink door moet koken of bakken, terwijl dat er nou juist voor zorgt dat er stoffen ontstaan die wel echt schadelijk zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee. Het effect van eieren op cholesterol is zwaar overtrokken, is gebleken uit een onderzoek enkele weken geleden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding