Hoe weet je wanneer je voldoende vitamines en voedingstoffen binnenkrijgt?

Zonder van elk voedingsmiddel de voedingswaarde te zoeken.. Ik bedoel meer of je het ook aan je lichaam merkt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Kimath
13 jaar geleden
goeie vraag, vraag ik mij ook wel eens af.

Het beste antwoord

Je weet het wanneer je ónvoldoende vitamines en voedingstoffen binnenkrijgt. Op dat moment geeft je lichaam het aan, en kan je er iets aan doen.

Verschillende gebreken van verschillende stoffen of vitamine's, kunnen andere klachten veroorzaken.

Dus automatisch, is het ook andersom. Als jij je goed voelt, en fit, praktisch niet ziek bent te krijgen, alle griepepidemietjes overleeft zonder gesnotter enzv. Kom je volgens mij niks tekort.

Natuurlijk weet je het ook, aan de hand van wat je eet op een dag. Elke dag groente en fruit eten, in een week vis en vlees eten of vervangers enzv.

Dus als je ook weet, dat jij de juiste voedingsstoffen tot je neemt (weet wat je eet), weet je dus ook dat je voeldoende binnenkrijgt.

Als je eetpatroon onregelmatig is, of je hebt een week wat minder goed gegeten, kan je gerust extra vitaminen nemen, je hoeft dit niet constant te doen en het is een aanvulling. Geen vervanging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je redelijk gezond en afwisselend eet, zul je niet snel een tekort oplopen dat zo groot wordt dat je het merkt.
En vermoedelijk zul je dan vooral vage algemene klachten krijgen: vatbaarder voor verkoudheden, beetje slapjes, dat soort dingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hier hebben ze de schijf van 5 voor uitgevonden :)

tekorten hoef je niet meteen te merken, en merk je wel iets aan je lichaam hoeft die niet per definitie een terkort te zijn van iets.

ben me moe kan je te te weinig ijzer in je bloed hebben. je kan ook te weinig vit c tot je hebben genomen (zonder oa deze vit kan je wel ijzer tot je nemen maar kan je lichaam het niet voldoende opnemen)
het kan mogelijk zijn dat je de aanbevolen hoeveelheid vitamine en ijzer tot je hebt genomen, maar rookt en meer vit c nodig hebt in dat geval.

het kan ook zijn dat je super gezond eet maar te weinig geslapen hebt. je moet dus kijken naar het totaalplaatje.
voldoende groente, fruit, vetten, granen, vis/vlees en zuivel, en drinken zullen je de zekerheid geven dat het hier in ieder geval niet aan ligt mocht je wat aan je lichaam merken.