Wat gebeurt er als je als mens vlees voor honden eet?

Mede nav http://www.startpagina.nl/v/huisdieren/vraag/621220/kattenbrokken-honden
OP de verpakking van bv Rodi hamburgers (zoals pens met hart) staat 'niet voor menselijke consumptie'. Maar als ik deze hamburegsr bak en eet, wat gebeurt er dan?

6 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
het zal nooit heel slecht kunnen zijn voor je. Probeer het uit zou ik zeggen ;)
fremar
6 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/vraag/421134/katten-hondenvoer-gevaarlijk-giftig-mensen
Ritsuka
6 jaar geleden
de kwaliteitseisen voor dierenvoeding zijn anders als voor mensen. Het kan zijn dat er iets in zit in een hoeveelheid waar een hond geen last van heeft, maar een mens word er ziek van.
tinus1969
6 jaar geleden
@Ritsuka, dat zou heel goed kunnen; maar wat dan?
tinus1969
6 jaar geleden
@fremar, dank voor de link, maar dat lijkt vooral om hondenbrokken te gaan. Ik zat vooral te denken aan de hamburgers van oa. Rodi.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@tinus1969 Er zijn mensen die heel weinig geld hebben en daarom blikjes VIS voor KATTEN kopen en zelf eten. De kwaliteit zou goed zijn en niet duidelijk is wat precies het verschil is. Voor tuinbouw is er bv A kwaliteit en B voor zover ik weet met als voorbeeld de rechte en kromme komkommer.
Hoe het precies met vis zit, weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@tinus1969, kans op 'bijzondere uitlaatgassen' ?
https://www.vice.com/nl/article/this-lady-is-eating-pet-food-for-a-month-710
flyingcrow
6 jaar geleden
Lang geleden verkochten ze in de supermarkt nog runderhart voor honden , nou dat was toen een minder goed verkocht stukje vlees , wat men gewoon als soepvlees kon gebruiken.
bamibal
6 jaar geleden
Honden worden over het algemeen zo'n 15 jaar. Ik zou me kunnen voorstellen dat het dan niet zo erg is als er iets in het voer zit dat op lange termijn nadelige gevolgen kan hebben. Bij mensen is dat natuurlijk anders.
Rieneke1
6 jaar geleden
Mensen eten niet graag pens of hart, maar dat zit meer tussen de oren. Voor sommig versvoer voor huisdieren wordt separatorvlees gebruikt, maar mensen eten frikandellen waar dat ook in zit met smaak. Oftewel: als je zo nodig vlees wil eten zal versvoer voor honden niet slechter zijn dan vlees voor menselijke consumptie.
tinus1969
6 jaar geleden
@JoanDArc, dat probleem van darmgassen lijkt eerder te komen door tarwe. Het valt me op dat hondenvoer tegenwoordig wordt aangeprezen met 'vrij van tarwe/granen'.
Rieneke1
6 jaar geleden
@bamibal, van rood en bewerkt vlees is toch inmiddels aangetoond dat het op termijn kankerverwekkend kan zijn?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hier is geen simpel antwoord op,
net als dat er andersom geen antwoord is op"wat als je honden mensenvoedsel laat eten"
Beiden is volledig afhankelijk om welk product het precies gaat. In het algemeen durf ik wel te stellen dat je beter goed dierenvoedsel kan eten dan een standaard BigMac menu. Als het fout gaat ligt dat eerder aan de mens die niks meer gewend is doordat ie te schoon eet dan aan het voedsel.
Salmonella is daar een voorbeeld van. Iedereen kan rauwe eieren eten, maar het is onverstandig om er mee te beginnen bij slechte gezondheid. traditionele soep met pens:
https://www.antilliaans-eten.nl/recepten/sopi-di-mondongo-soep-van-runderpens/
tinus1969
6 jaar geleden
@Rieneke1, dat rood en bewerkt vlees kanker veroorzaken is omstreden en het effect is zeker niet groot (anders was het ook makklijk om het effect aan te tonen...). Hoe dan ook; bewerkt vlees bevat vaak nitriet als conserveermiddel en nitriet is inderdaad in grote hoeveelheden kankerverwekkend; in sommige landen wordt ook rood vlees geconserveerd met nitriet (vlees wordt er namelijk ook mooi rood van), maar in Nederland is dat vziw verboden.

Het beste antwoord

Dan gebeurt er niets bijzonders, behalve dat je je over een bepaalde weerstand heen moet zetten, omdat mensen sommige onderdelen van dieren, zoals de pens, niet vaak en graag eten.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
++ als je het huidige hondenvoer (alle dierenvoer trouwens) vergelijkt met hetgeen de mensen allemaal tijdens de hongerwinter hebben gegeten, en daardoor overleefden, .......

Andere antwoorden (1)

vlees voor dieren, en ook de honden kattenbrokken wordt gemaakt van destructievlees, dit is vlees dat minder goed gekeurd wordt, en daarom "niet" of minder geschikt is voor menselijke consumptie. Er is een kleine kans dus dat je er ziektes van op kunt lopen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
@Theo15, in wek opzicht verschilt de keuring en welke concrete ziektes kun je dan krijgen?