Janoor. Dat is allang achterhaald. Je kunt spinazie zo vaak opwarmen als je wil en gewoon opeten. Ook na invriezen mag en kan het gewoon. Het verhaaltje van teveel nitriet is gelukkig achterhaald. Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kijk op http://www.healthylives.nl/medisch/feit-of-fabel/feit-of-fabel-spinazie-mag-je-niet-opnieuw-opwarmen
Daar staat waar je op moet letten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het opwarmen zelf is het probleem niet, al draagt het wel iets bij. Want nitriet vormt zich tijdens het bewaren, waarbij de temperatuur het proces natuurlijk versnelt.
Daarom is het niet helemaal een fabeltje en wordt geadviseerd zwangere vrouwen en kinderen tot 6 maanden geen (bewaarde) spinazie voor te zetten.
Bovendien is het op tijd afkoelen wel degelijk van belang. Zie o.a. https://www.iglo.nl/spinazie_carl/faq/diepvries-spinazie-twee-keer-opwarmen Grappig genoeg is het fabeltje van het opwarmen van Nederlandse oorsprong: http://www.wolfstad.com/2009/05/reheating-spinach-dangerous-in-holland-fine-in-rest-of-world/
Dat kan nog als hij ook nog steeds goed ruikt en smaakt.....zo'n vaart loopt het niet, maar met die warmte moet je wel even checken.
Met het oog op het ontwikkelen van nitriet is het inderdaad zaak om nitraatrijke groenten zo snel mogelijk af te laten koelen, maar een half uurtje is nog niet zo lang als enkele uren.
Dit 'niet meer opwarmen' advies stamt uit een tijd dat mensen nog geen koelkast hadden en dan is het niet goed om nitraatrijke groenten soms een dag en een nacht op het aanrecht te hebben staan.
amc