Worden dingen ongezonder als je ze bakt?

Zoals getoast brood ipv normaal brood en gesmolten kaas ipv normale kaas

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Ja, zetmeelrijke voedingsmiddelen worden ongezonder als je ze bruin bakt. Er ontstaat dan namelijk acrylamide. Acrylamide is ongezond voor mens en dier.
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
@JVerschuur, inderdaad vergeet bijna iedereen de omrekening van rat naar mens.
Dat is ook gebeurd bij het onderzoek naar zout. Omgerekend zou je een pond zout per dag moeten eten om een bloeddrukverhoging te zien.
Verder gaat bijna altijd, iedereen voorbij aan doseringen. In elk geval op GV.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Acrylamide heeft nadelen in elke dosering.
Het is daarbovenop de vraag of er schade significant meetbaar is, maar dat maakt voor de vraag niet uit aangezien er geen voordelen bekend zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik reageer enkel en alleen op het "ongezonder worden"
Geen voordelen wel nadelen, zelfs als dit enkel potentiële nadelen zijn, dan is de uitkomst al ongezond. https://nl.wikipedia.org/wiki/Acrylamide
Hoewel de Engelse meestal wat duidelijker is:
https://en.wikipedia.org/wiki/Acrylamide
Kijk o.a. eens naar de afbraak en reactie producten. Als je naar alleen een tosti kijkt zal je nooit wat significants vinden.
Zelfs als er alleen gekeken wordt naar acrylamide in voeding wordt het lastig, maar kijk eens verder naar andere bronnen en het begint op te stapelen.
Kijk nog wat verder naar andere gif stoffen die in kleine doseringen moeilijk significant aantoonbaar schadelijk zijn en je vindt een deel van het verschil tussen een gezonde en een ongezonde levensstijl.
Ja, dan gaan er namelijk verschillende voedingsstoffen verloren.