Is munt-smaaksof hetzelfde als pepermuntsmaakstof?

Ik wil water een smaakje geven door middel van voedingssmaakstoffen, de smaak die ik veel vind is pepermunt, maar is dat dan hetzelfde als munt? Op plaatjes heb ik de plant gezocht, maar ook daar vond ik niet een echt antwoord op mijn vraag.

Het zijn dus eigenlijk 2 vragen;
Is munt-smaaksof hetzelfde als pepermuntsmaakstof?
Is een muntplant dan ook hetzelfde als een pepermuntplant?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (1)

Nee, dat zijn verschillende planten en smaakstoffen.

Wanneer we het over munt hebben, hebben we het doorgaans over kruizemunt (Mentha spicata). Pepermunt (Mentha piperita) is zachter en milder van smaak dan de kruizemunt.

Toegevoegd na 14 minuten:
De kruizemunt (of aarmunt of groene munt) wordt als keukenkruid gebruikt. De plant is vaak verwilderd en komt van nature voor in Midden- en Zuid-Europa.
De olie van pepermunt wordt gebruikt voor het maken van pepermuntsnoep. Pepermunt is ontstaan uit een kruising van watermunt met kruizemunt. De plant is in de zeventiende eeuw in Engeland gevonden in een veld met muntplanten.
De plant wordt verbouwd in Engeland, Frankrijk, China, Japan en in Noord- en Zuid-Amerika.
SimonV