Zijn Spaanse pepers die niet/minder heet zijn goedkoper?

De spaanse pepers zijn oa bekend om hun gehalte aan capsaïcine. Op zich best een toevoeging als je daar van houdt. Nu is mij opgevallen dat in sommige groente pakketen de laatste tijd alleen nog Spaanse pepers zitten die niet of nauwelijk nog heet te noemen zijn.

Nu is het zo dat de sterkte van rode peper erg kan verschillen van soort tot soort en zelfs van peper tot peper binnen een soort.
Dus het kan natuurlijk soms toeval zijn dat je een peper hebt gekocht die wat minder of niet heet is. Maar als dat al geruime tijd zo is, kan het dan gerechtvaardigd zijn om te denken dat niet hete pepers goedkoper zijn (voor de fabrikant van de groentemixen)?

7 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

Er zal bij de inkoop van de pepers bij de groothandel niemand zijn met echt verstand van Scovilleschaal, of überhaupt pepers, die ook nog eens de juiste pepers selecteert, en die ze dan ten slotte tussen de groentemix laat proppen. Los daarvan is dat simpelweg niet te doen. Teveel verschillende oogsten bij verschillende bronnen. Je hebt absoluut gelijk dat de consistentie ver te zoeken is bij pepers. Zelfs als de pepers van dezelfde boer komen kunnen ze je verrassen. Sambalproducenten hebben daar een heel team voor om juist die consistentie te bewaken vanaf chilizaadje tot het sambalpotje. En hebben nog de mogelijkheid om hetere oogsten te mengen met minder hete. Zaadjes van het éne ras kunnen na het oogsten van de pepers opeens minder heet blijken dan bij de vorige oogst. En een warme zomer schijnt voor hetere pepers te zorgen. Wellicht is dat de oorzaak dit jaar.

Je kunt het verse, minder scherpe, pepertje gewoon gebruiken en naar behoefte altijd nog sambal bij doen, dan hou je de bite maar ook de juiste smaak.