Waren er in de jaren 80 wel of geen blauwe Smarties?

Ik had daar een discussie over met een vriend. Hij beweert dat er altijd al blauwe Smarties geweest zijn in Nederland en ik zeg van niet.

Ik herinner mij het volgende: In mijn kindertijd kreeg ik vaak van een van mijn oma's een kokertje Smarties. Of bij traktaties op school een doosje Smarties. Op de verpakking stonden alle kleuren Smarties ook de blauwe. Deze zaten echter nooit IN de verpakking.

Heel wat jaren later kwamen deze er ineens wel. Ik meen me zelfs te herinneren dat daar ook TV reclame voor geweest is.

Ik weet dat tussen 2006 en 2008 de blauwe Smarties zijn verwijderd i.v.m. ADHD en kleurstof gezwets en dat in 2008 de blauwe Smarties weer terug kwamen.

Maar het gaat mij om de periode jaren 80...misschien 90. Klopt het dat er toen ook geen blauwe Smarties waren?

M&M's weet ik niet. Die kreeg ik nooit.

1.7K

Antwoorden (2)

Wat ik me kan herinneren waren er toen ook blauwe. Jouw vriend heeft gelijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Smarties bestaan al sinds 1937. De blauwe smarties zijn in 1988 gekomen, in 2006 verdwenen en in 2008 opnieuw (in een lichtere kleur blauw) teruggekomen.

"In one of the earlier ranges of colours there was a light-brown Smartie. This was replaced in 1988 by the blue Smartie."