Verandert het aantal calorieën van een appel als je m in de oven doet?

Stel.. als gezonde snack doe je een appel in de oven. Zonder kaneel, suiker of iets. Verandert dan toch het aantal calorieën van je appel? En word het heel veel minder gezond? Stel de appel is eerst 75kcal.. word het in de oven meer?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
11K

Het beste antwoord

Calorieën worden vaak aangegeven per 100 gram van een product. Volgens de voedingswaardetabel heeft een verse appel 54 kcal per 100 gram appel. Doe je een appel in de oven, dan verdampt er vocht en wordt de appel lichter. De appel die je overhoudt heeft dan meer kcal per 100 gram. Voor de totale appel zal er geen energie bijkomen of verdwijnen.
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Grappig dat je denkt dat er meer calorieën in een appel gaan zitten als deze de oven in gaat terwijl juist er iets uit verdwijnt... namelijk het vocht van de appel, dit vocht uit de appel is wat wij water noemen en heeft 0 kcal. Dus kun je zeggen dat het niet minder wordt, maar zeker niet meer...het blijft gelijk. Dus nee, het aantal calorieën verandert niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar stel nu dat het aantal calorieën gelijk blijft, maar door de verhitting de appel makkelijker verteerbaar wordt. Dan verbruikt het lichaam tijdens het verteren minder energie en hou je per saldo dus meer over.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je de appel laat aanbranden dan verminderd zijn hoeveelheid calorieen. Niet gezond overigens :-).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Maar stel nu dat het aantal calorieën gelijk blijft, maar door de verhitting de appel makkelijker verteerbaar wordt. Dan verbruikt het lichaam tijdens het verteren minder energie en hou je per saldo dus meer over." Ik zou eerder denken dat het lichaam het lastiger zou vinden de appel te verteren... en dat je per saldo minder energie overhoudt.... Maar goed, daar ging de vraag niet over... voor de apple blijft de energie gelijk, en wat je lichaam er later mee doet valt een beetje buiten de scope. :-)