Gluten komen voor in alledaagse voedingsmiddelen zoals brood, pasta, muesli, crackers, gebak en koek. Fabrikanten voegen glutenbevattende graanproducten bijvoorbeeld als bindmiddel toe aan soep en sauzen. Je komt erachter of ergens gluten in zitten door het etiket te lezen. Fabrikanten moeten deze ingrediënten namelijk daarop vermelden.

Waar zitten geen gluten in?
Glutenvrij brood en pasta, dat verkrijgbaar is in reformzaken, natuurvoedingswinkels, sommige grote supermarkten en internetwinkels. Deze producten zijn herkenbaar aan het glutenvrije logo en de aanduiding ‘glutenvrij’ op de verpakking.
Graansoorten zoals maïs, gierst, rijst, boekweit en soja.
Veel verse onbewerkte voedingsmiddelen, zoals groente, fruit, aardappelen, peulvruchten, melk, yoghurt, Nederlandse kaas, eieren, onbewerkt vlees, vis, kip en olie.

In principe is kaas dus glutenvrij (bevat geen graanproducten). Maar door de fabriek kan er wat aan toegevoegd zijn, maar dat moet dan wel op de verpakking staan. Even goed nakijken dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, aan sommige kaas wordt zetmeel toegevoegd, en bevat daardoor gluten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Plakjes (Hollandse) kaas zijn waarschijnlijk wel glutenvrij, maar vooral bij geraspte kaas wordt nogal eens van alles toegevoegd.
13 jaar geleden
Gluten zitten in het algemeen alleen in producten waar granen in verwerkt zitten. Kaas is daar niet een van. In een enkel geval worden gluten gebruikt in andere producten als stabilisator (ijs, ketchup) Het is niet te verwachten dat er in kaas gluten zitten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Beetje nuanceren:
Kaas (platte kaas, Hollandse kaas, smeltkaas, smeerkaas, cottage cheese…) is glutenvrij.
verse platte kaas met vruchten, schimmelkaas kan gluten bevatten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gevraagd aan de kaashandelaar.
Vroeger zaten er gluten in de kaasplastic, tegenwoordig niet meer. Alleen heel, heel soms bij boerenkaas misschien nog maar dan is de korst ruim afsnijden voldoende.
Aan geraspte kaas wordt soms meel toegevoegd, dus daar kunnen gluten in zitten.
Maar fabriekskaas, wat je in een stuk koopt, nooit.