Wat is de beste consumptie die je kan meenemen voor een toets van 3,5 uur lang?

Ik heb binnenkort een toets van 3,5 uur. Hierbij mogen we consumptie meenemen, wat is het beste dat je kan meenemen? Ik heb begrepen dat suikers worden afgeraden, omdat men daar alleen maar suf van wordt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Je hersenen draaien op puur glucose. Dus suiker is juist een goede voedingsstof. Koek, banaan, ... Dat je er suf van wordt is alleen als je een te grote dosis ineens neemt. Verdeel het in kleine stukjes, bijvoorbeeld elk (half) uur iets kleins.

Neem een flesje water mee als je bang bent om dorst te krijgen. Als je iets te eten wil meenemen neem dan iets wat niet in een krakende verpakking zit , dat is storend voor de anderen. En of je suf van suiker wordt, sommigen zeggen weer dat je er juist erg actief van wordt. Gewoon iets meenemen wat je lekker vindt om even te eten. Of dat nu een banaan is (schijnt wel goed voor de concentratie te zijn) of een reep chocola of een blokje kaas. Als het maar niet iets is waar de hele ruimte van gaat stinken

Eet ervoor een stevige maaltijd met langzame koolhydraten. Neem water mee en een koolhydraatsnack (ontbijtkoek/liga/sultana) en iets met snelle suikers. Chocola, druivensuiker of banaan/fruit. De snelle suikers maken je kortdurig alert. Omdat je voor de toets al een goede maaltijd achter de kiezen hebt, zul je qua suikerspiegel niet snel indutten.

Hersenen functioneren het best op vitamines B+C. Vit.B zorgt ervoor dat tryptofaan wordt omgezet in serotonine. Dit is een stofje waardoor je lekker in je vel gaat zitten. Voeding waar tryptofaan in zit zijn bijv. Cheddarkaas, zonnebloempitten, kalkoen/kip, sesamzaad, bananen, ei, melk. Vit.C is goed voor de kwaliteit van de lichaams- maar ook de hersencellen. Ze kunnen dan optimaal hun werk doen. Vit.C vind je vooral in groenten en fruit...veel zit in sinaasappels, citroen, kiwi en aardbeien. Tegen de stress werkt kalium erg goed. Dit mineraal vind je in hoge mate in avocado, maar ook in iets mindere mate in bananen, sinaasappels, tomaten en abrikozen. Hersenen zijn ook dol op koolhydraten. van alle koolhydraten die je per dag eet, gebruiken de hersenen wel 20%! Ze houden echter wel van een stabiele toevoer en die krijg je alleen met volkoren producten. Men noemt dit ook wel de langzame-of complexe koolhydraten. Ze breken namelijk niet zo snel af in het lichaam als simpele suikers (koolhydraten). Deze snelle suikers zitten in snoepjes, koekjes, gebak enz. Deze zijn zo snel en makkelijk door het lichaam verwerkt, dat er een hoge piek aan koolhydraten ontstaat en je krijgt dan automatisch een enorme bloedsuikerdaling en daar houden je hersenen niet van! Maak dus het best een keus uit het bovenstaande. Volkoren broodje met sesam- of zonnebloempitten en beleg als Cheddarkaas, maar gewone kaas is ook goed hoor. Of doe er plakjes kip op. Een bekertje snoeptomaatjes, of een banaan hapt ook lekker weg.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100