Heeft mijn vriendin anorexia?

Ik maak mij hele erge zorgen over het eetgedrag van mijn vriendin. ze wil maar afvallen en afvallen. ze is 17 jaar en 1.60 m lang en ze weegt 45 kilo. het liefst eet ze niks. ik heb haar ook meerdere keren betrapt dat ze haar eten aan het uitspugen was. ze heeft ook helemaal geen honger meer. is dit al anorexia?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Dit kun je niet zlf oplossen, zorg dat ze begeleiding krijgt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn reactie op deze vraag:
"Ja, dit zijn zeker tekenen dat ze een eetstoornis heeft.
Bij deze lengte dit gewicht is niet goed.
Het feit dat ze niet _wil_ eten en dat ze het ook _overgeeft_ ... een gevolg daarvan is dat je geen honger meer hebt. Ik raad je aan haar ouders in te lichten, dat is het beste wat je kunt doen, ook al wordt ze boos, het gaat nu om gezondheid en waar zij mee bezig is, is absoluut NIET gezond. Toegevoegd na 2 minuten:
Ze heeft een dokter nodig, dat is de reden dat je haar ouders moet inlichten. Antwoord:
Het kan anorexia zijn of een combinatie van meerdere eetstoornissen.
Licht haar ouders in, die kunnen haar [desnoods onder dwang] helpen. Sterkte!"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@jodokus52 Dwang is wel vreselijk hoor,ik ben gedwongen opgenomen geweest,ik kreeg sondevoeding en ik kreeg van de artsen te horen dat ik niks te vertellen had.
Ik mocht alleen af en toe in het weekend naar huis toen ik een beetje opgeknapt was,en mijn kamer werd doorzocht om te kijken of ik geen eten wegstopte of laxeermiddelen had.
Ik werd daar ook nog eens depressief en ik was niet de enige.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Laurena Je hebt helemaal gelijk... het is ook vreselijk!
Maar als het de enige manier is om het te redden, om het te overleven? dan moet je als 'ouder' wel kiezen hiervoor, je laat je kind niet sterven als het gered kan worden! Het klinkt hard, maar beter depressief een tijdje, dan voor goed dood... (Als je last hebt van depressiviteit, kun je misschien met een psycholoog praten, ik weet [uit ervaring] dat depressiviteit heel naar is, alles overheersend, maar ook hier kan aan gewerkt worden.)

Antwoorden (4)

Dit kan anorexia zijn in combinatie met boulimia. Het stelselmatig uitbraken van voedsel is zeer ongezond en kan leiden tot allerlei nare gevolgen, waaronder een zwaar ongezond gebit.

Ik zou zo snel mogelijk ingrijpen, want dit soort toestanden kan de dood tot gevolg hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zijn zeker symptomen van Anorexia... Ze is niet heel groot maar 45 kilogram is zeer weinig voor een 17 jarig meisje...

Goed in de gaten houden de komende maand en wanneer dit door zet hulp inschakelen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of dit anorexia (nervosa) is, is niet zo snel te bevestigen. Dit is namelijk een strikte diagnose. Deze staat hier omschreven: http://www.richtlijneetstoornissen.nl/index.php?id=1&action=details&articles_id=18

Er moet aan alle punten worden voldaan, anders is er een andere diagnose van toepassing. bijv "intense angst om aan te komen" is iets wat je enkel in een gesprek te weten kunt komen, en niet aan de kilogrammen kunt af lezen.

normaal BMI voor haar leeftijd / geslacht: 18,3 tot 24,7.
haar BMI: 17,6

Aan punt A wordt daarmee voldaan. Anorexia niet, hier moet wel iets mee gebeuren.

Sterkte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit lijkt inderdaad op een eetstoornis, misschien dat het anorexia betreft. Je kunt met haar in gesprek gaan, of dat laten doen door bijv. een ouder, je kunt dan kijken hoe ze reageert. Het kan dat ze boos wordt of eroverheen praat of het weglacht, dat zou zorgelijk zijn. Misschien is er iets aan de hand waardoor ze (tijdelijk) in een dip zit en zich daarom focust op eten. Als je hulp zoekt, doe het dan in overleg met haar en benader haar voorzichtig.
Sterkte, zo'n situatie is niet makkelijk..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn vriend is ook zo n rare eter! Is 1.66 en weegt 49 kg, Hij wil geen advies aannemen , en is echt vel over been , al 3 jaar, maar leeft nog steeds!