Hoe ziet een optimaal eiwitrijk dieet eruit?

Beste allemaal,

Ik ben mij al een tijdje aan het verdiepen in de verschillende vormen van diëten. Uiteindelijk kwam ik bij een eiwitrijkedieet. Het voordeel hiervan is, is dat het lichaam geen eiwitten kan opslaan en je dus nooit te veel energie kan innemen. Belangrijk hierbij is wel dat je het aantal koolhydraten zo klein mogelijk moet houden omdat je lichaam deze wel op kan slaan. Ik heb al verschillende dieetboeken in huis gehaald(Eiwitrijke diëten/koolhydraatarme dieten) alleen hierbij is de koolhydraten inname nog steeds vrij hoog. Ik vroeg mij daarom een paar dingen af en ik hoop dat iemand met verstand van voeding mij hiermee kan helpen;

- Allereerst klopt bovenstaande?
- Als ik veel eiwitten inneem en die 500 koolhydraten, sla ik deze koolhydraten dan niet gewoon op omdat het lichaam de eiwitten eerst gebruikt. (Want dat werkt een eiwitrijk dieet averechts lijkt mij?)
- Hoe ziet een optimaal eiwitrijk dieet eruit, klopt onderstaande?
* ontbijt;
Havermout met melk

* Tussendoor;
Thee met 2 mandarijnen

* Middag;
Gebakken eitje;
of kwart met fruit;
of salade.

*Tussendoor;
Koolhydraatarme koekje met thee of koffie

*Avondeten;
Groente en vlees.(Aardappels, spaghetti, rijst vermijden)

*Tussendoor;
Koffie

* Dranken die mogen; minimaal siroop met water(max 2 glazen/dag), thee, melk, karnemelk, koffie, water

Met vriendelijke groet,

Luuk

Weet jij het antwoord?

/2500

Eiwitten zijn vooral bedoelt als bouwstof, niet als energiebron. Ergens rond de 25% van je energie uit eiwitten wordt als veilige bovengrens gezien, ergens ruim daarboven begint het ongezond te worden. Hier een extreem voorbeeld waarom teveel eiwit een slecht idee is. https://nl.wikipedia.org/wiki/Konijnenuithongering Jouw dieet is een voorbeeld waar het fout kan gaan, vooral omdat je veel te laag in je vetinname zit. Aangezien 25% procent ongeveer de bovengrens is en koolhydraat arm wel een goed idee is, blijft alleen vet nog over als energiebron. 25% KH, 25% eiwit en 50% vetten zie ik dan ook als een voorbeeld van een goed en realistisch voedingspatroon. Toegevoegd na 3 minuten: NB: Er zijn geen nadelen aan vet als energiebron. Zolang deze vetten van goeie bron zijn: voornamelijk van biologische buitenlopende dieren. Toegevoegd na 10 minuten: Die 25% bovengrens komt trouwens van het voedingscentrum http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/eiwitten.aspx

ten eerste, eiwitten zijn alleen bedoeld om sneller te herstellen, je krijgt dus niet zonder te trainen maar wel eiwitten innemen meer spieren. Ook moet je als je eiwitten neemt naast je gebruikelijke voeding goed opletten dat je niet te veel neemt. Onafgebroken eiwitten schijnen namelijk omgezet te worden in vet. Ik ga er vanuit dat dit niet de bedoeling is. Ook kan je nog andere klachten krijgen, kijk hier dus voor uit! Ik heb hier laatst nog iemand over gesproken uit de sportvoedingsindustrie Hij beweerde dat uit onderzoek gebleken is dat het meest optimale eiwitrijke dieet bestaat uit een gelijke versprijding over de hele dag, de hoeveelheid eiwitten in zijn totaliteit per dag berekend via de simpele berekening *0.8* X lichaamsgewicht (kg)= eiwitinname per dag in grammen. * dit verschilt echter per persoon, oudere mensen hebben meer eiwitten nodig net zoals mensen die meer sporten meer eiwitten nodig hebben, het maximale getal hiervoor in te vullen is 1,5, 1,5 keer je lichaamsgewicht dus. Vervolgens de inname versprijdt over de hele dag, dus stel je neemt drie maaltijden per dag tot je. Deel het totale aantal eiwitten in grammen door drie en zorg dat deze hoeveelheid in de maaltijd zit. Uit studies blijkt namelijk dat je bij een verspreide inname meer eiwitten op kan nemen en dus beter kan herstellen.

Bronnen:
http://www.menshealth.nl/Voeding/De-gevare...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100