Wat zijn de effecten van het kwarkdieet?

Wat gebeurt er als je een tijd enkel 800-1500 gr magere kwark op een dag eet?
Een vriendin van mij doet dit, zij heeft een eetstoornis. Maar dit kan toch niet goed zijn?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is ook niet goed. Daarom noemen ze het een eetstoornis.
Erna55
7 jaar geleden
Is de eetstoornis een vermoeden van je , of heeft je vriendin al professionele hulp bij haar eetstoornis ?
Cryofiel
7 jaar geleden
Ze zal hoe dan ook ondervoed raken. Niet alleen in energie en eetvolume, maar zeker ook in mineralen, vitaminen en aminozuren.

Antwoorden (2)

Dan ga je flink afvallen. Met 800-1500 gram magere kwark ga je tussen de 568-1065 kcal op een dag binnenkrijgen.
Dit is veel te weinig voor een volwassen persoon, en daarnaast ook veel te eentonig. Je krijgt wel eiwitten en wat koolhydraten binnen, en het bevat ook wel vitamins, maar het is niet alles wat je nodig hebt op een dag.

Je zegt dat ze een eetstoornis heeft, zorg ervoor dat ze zo snel mogelijk hulp krijgt.
Ritsuka
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Goed antwoord, +.
Dat kan niet goed zijn, en dat is het dan ook niet.

De precieze effecten zijn natuurlijk moeilijk te voorspellen, maar in elk geval krijgt ze veel te weinig calorieën (=energie!) binnen. Ze zal dus moe zijn, futloos, zal last krijgen van droge huid en droog haar, zal snel duizelig zijn en ze zal afvallen. Niet alleen vetweefsel, maar ook spierweefsel. Verder kan ze depressief worden, zal ze het heel snel koud hebben zal ze problemen krijgen met haar concentratie. Als ze die problemen niet al heeft tenminste, maar wat ze al heeft aan klachten zal waarschijnlijk verergeren.

Verder krijgt ze van praktisch alle vitaminen en mineralen die we nodig hebben, veel te weinig binnen. Het hangt een beetje af van het merk kwark, maar kijk eens op deze site en open dan de micronutriënten, dan kun je zien dat bijna overal '0' achter staat: https://virtuagym.com/nl/nutrition-facts/magere-kwark-albert-heijn

Zoals ik schreef zijn de precieze effecten niet goed voorspelbaar, maar in elk geval krijgt ze géén vezels binnen dus zal ze waarschijnlijk last krijgen van haar darmen en krijgt ze géén in vet oplosbare vitamines binnen, wat ook weer tot allerlei problemen kan leiden.

En het zal haar eetstoornis verergeren. Een eetstoornis is natuurlijk primair een psychisch probleem, maar het is bekend dat weinig en eenzijdig eten een eetstoornis niet alleen versterkt, maar zelfs ook kan veroorzaken bij mensen die daar gevoelig voor zijn. Hoe langer dit voortduurt, hoe moeilijker het voor haar zal zijn om daarna weer normaal c.q. normaler te gaan eten. Hoe langer ze dit volhoudt, hoe meer ze verstrikt zal raken in haar eetstoornis (zich schuldig voelen als ze iets anders of iets meer eet - daardoor nóg krampachtiger worden rondom voedsel - daardoor verder ondervoed raken - en dáárdoor weer meer angstig worden als ze eens afwijkt van de zelfopgelegde beperkingen - etc., etc.). Het is dus echt een neerwaartse spiraal waar ze op deze manier alleen maar verder in weg zal glijden.

Het probleem is dat jij daar niet zo heel veel aan kunt doen. Natuurlijk kun (en moet) je haar laten weten dat dit niet goed is en dat je je zorgen maakt, maar zij wéét echt wel dat dit niet gezond is. Haar eetstoornis vertelt haar echter iets anders. Ik weet niet of ze al professionele hulp heeft voor haar eetstoornis, maar dát is echt wat ze nodig heeft. Het enige wat jij voor haar kunt doen is er voor haar zijn, en zo mogelijk proberen haar ertoe te bewegen om echt (meer) hulp te zoeken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Goed en uitgebreid antwoord, +.