Ja, dat mag. De houdbaarheid hiervan in de vriezer is ongeveer 3 maanden.
Om te weten hoe je de kaas het beste kunt invriezen, dien je het soort kaas invriezen te bepalen. Gaat het om zachte kaas, semi-harde, harde of om zeer harde kaas?
Zachte kazen zijn bijvoorbeeld roomkaas, smeerkaas en ricotta en deze hebben een beperkte houdbaarheid in de vriezer. Semi-harde kazen zijn bijvoorbeeld Goudse kazen en Edammer. Harde kazen zijn onder andere Gruyère en cheddar en een voorbeeld van zeer harde kaas is Parmezaanse kaas.

De stevige kaassoorten zoals cheddar en Goudse kaas behouden hun textuur prima in de vriezer. Dit is echter niet het geval voor alle kaassoorten. Bij zachte kazen zoals roomkaas en brie zul je een groot verschil in textuur merken. Het wordt dan ook afgeraden om zachte kazen in te vriezen. Zachte kazen kun je het beste gewoon in de koelkast bewaren.
De semi-harde en harde kaassoorten kun je goed in de vriezer bewaren. Zorg ervoor dat je niet een hele kaas invriest, maar deze in kleinere stukken bewaart. Kies bijvoorbeeld voor blokjes, plakken of geraspte kaas.
De houdbaarheid bij kaas invriezen is sterk afhankelijk van het soort kaas. Zachte kaas is dus niet geschikt om in te vriezen, aangezien de textuur enorm zal veranderen. Semi-harde kazen zijn vaak wel in te vriezen. De houdbaarheid hiervan is ongeveer 3 maanden.
De algemene regel hierbij is, hoe zachter de kaas des te korter de houdbaarheid. Hardere kazen zoals cheddar zijn gemakkelijk in te vriezen en zijn zo’n 3 tot 8 maanden houdbaar. Zeer harde kazen, zoals Parmezaanse kaas, zijn goed in te vriezen en maximaal 8 maanden te bewaren in de vriezer.
Toegevoegd op 28 oktober 2022 07:31: tekst
SimonV
een jaar geleden