Wat is normaal om aftevallen?

Ik ben 164cm en ik weeg atm 57,5kg. Dat was een week geleden nog 58,7kg. Het is niet mijn intentie om op dit moment af te vallen. En voor m'n gevoel eet ik ook niet te weinig. Maar hoeveel is normaal om in een week af te vallen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
Hoeveel kcal eet je ongeveer op een dag? Wat heb je aangepast dat je nu ineens afvalt?
tinus1969
7 jaar geleden
Weeg je je consequent op hetzelfde moment van de dag (betrouwbaarste moment: 's ochtends direct na opstaan/wc bezoek, maar voor ontbijt)?
Ritsuka
7 jaar geleden
Gewichtsschommeling van 2-3 kilo is trouwens normaal afhankelijk van hormonale invloeden en of je veel zout hebt gegeten.
Cryofiel
7 jaar geleden
Een verschil van slechts 1,2 kg stelt inderdaad niets voor.

Het beste antwoord

Het is normaal dat je gewicht wat fluctueert. Dat hangt onder meer samen met het moment van de dag en hoeveel je al gegeten en gedronken hebt, of je al naar het toilet bent geweest en hoeveel vocht je vasthoudt. Vooral bij vrouwen kan dat laatste erg meespelen vanwege hormonale schommelingen. Het is volkomen normaal dat je gewicht van dag tot dag met ongeveer een kilo kan afwijken en dat effect is nog sterker als je niet steeds op hetzelfde moment van de dag weegt. Tot een kilo of twee is een iets grotere afwijking, maar kan ook nog heel goed onder de normale fluctuaties vallen.

Om te bepalen of je afvalt of aankomt, moet je over een wat langere termijn de trend zien. Dus weeg over een week nog een keer en als je dan weer ruim een kilo lager uitkomt, dan ben je waarschijnlijk inderdaad wat aan het afvallen. Als je niets aan je eetpatroon of levensstijl hebt veranderd, is dat echter niet waarschijnlijk en de kans is dan ook groot dat je volgende week een gewicht meer dat ongeveer tussen die twee eerdere gemeten in zit. Ik vind sowieso personenweegschalen die tot 100 gram nauwkeurig meten maar ondingen, omdat de normale fluctuaties dan veel te veel opvallen. Dan kun je ineens zien dat je na een keer flink poepen soms 200 gram minder weegt en zie je je net gedronken kopje koffie terug op de weegschaal: lekker belangrijk. Als je echt een kilo of meer afvalt of aankomt, dan zie je dat ook op een gewone analoge weegschaal.