Is cafeïne vrije oploskoffie ongezond en zit er cafeïne in?

Van mezelf mag ik nog drie kopjes met cafeïne per dag. Naast drie kopjes drink ik de inhoud van vijf plastic bekertjes met AH goud melange cafeïne vrije koffie. Ik gebruik twee theelepels oploskoffie om een plastic beker met koffie aan te maken. De vraag is of het gezond is. Hoe gezond is cafeïne vrije oploskoffie? Is de hoeveelheid die ik drink nog gezond en hoeveel cafeïne zit er in deze koffie?

Weet jij het antwoord?

/2500

In werkelijkheid is cafeïnevrije koffie niet volledig cafeïnevrij. In de Europese Unie mogen gebrande cafeïnevrije koffiebonen nog maximum 0,1 procent cafeïne bevatten. Dat komt neer op hooguit 2 tot 4 milligram cafeïne per kop. Het effect op de slaap of de concentratie is daardoor verwaarloosbaar. Ter vergelijking: een kop ‘gewone’ koffie bevat gemiddeld 75 milligram cafeïne. Je moet dus al erg gevoelig zijn voor cafeïne om dit te voelen. Op gezondheidsvlak kunnen we je onmiddellijk geruststellen. Cafeïnevrije koffie is niet kankerverwekkend. Het gebruikte oplosmiddel dichloormethaan (DCM) komt immers nooit in contact komt met de koffiebonen zelf, maar enkel met de waterige oplossing waarin de cafeïne werd opgelost. De cafeïne- extractie gebeurt voor het branden van de koffiebonen. De geweekte bonen worden altijd grondig gespoeld en daarna gestoomd op een temperatuur van veertig graden om al het DCM te verwijderen. Gedecafineerde bonen mogen geen restanten van het oplosmiddel bevatten. De cafeïnevrije bonen worden tenslotte gedroogd en gekoeld met koude lucht en op gebruikelijke wijze gebrand, gemalen en verpakt. Eventuele DCM-restanten verdwijnen vrijwel geheel bij het branden.

Bronnen:
http://www.leefnugezonder.be/cafeinevrije-...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100