Hoe lang is thee verpakt in zakjes (pp of per pot) eigenlijk echt houdbaar/bruikbaar, hoe lang blijft het goed?

Deze thee zit in zakjes (per persoon of per pot) en dan verpakt in karton en in plastic. Op de buitenkant staat een tht datum, verplicht ja, maar hoe lang is thee eigenlijk houdbaar / bruikbaar?
Naar aanleiding van de twee-jaar-over-tijd zijnde bouillonblokjes, waar niets aan mankeerde, vraag ik mij dit af.

http://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/vraag/597467/bouillonblokjes-twee-jaar-uiterste-datum

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Zolang het nog lekker is eigenlijk.

Voordat het bederft namelijk ,zijn de smaakstoffen (vaak etherische oliën) wel uit de thee verdwenen en kun je net zo goed een plukje gras in je hete water gooien. Smaakt nergens meer naar.

Als je de thee niet juist bewaart (te vochtig vooral) moet je wel bedacht zijn op bederf, maar ook al VOOR het verstrijken van de THT. De THT gaat altijd uit van een in gesloten staat bewaren van de verpakking onder de juiste omstandigheden.

De meeste gedroogde thee blijft ongeveer een half jaar tot een jaar lekker, daarna is de smaak er af. Naar de datum heb ik eerlijk gezegd nooit gekeken.

De meeste mensen drinken echter eigenlijk geen thee ; echte thee moet namelijk minstens vijf minuten trekken. Wat de meeste mensen drinken is warm water waarin de thee een klein beetje kleur heeft kunnen afzetten, en de (vaak toegevoegde) smaak/geurstoffen er in zijn opgelost. Kan best dat die aroma's het veel langer uithouden en de "thee" dus veel langer lekker blijft dan dat ene jaar.

Toegevoegd na 2 minuten:
(Met gedroogde thee bedoel ik hier los verkochte thee,die je in een zakje krijgt en thuis in een goed afgesloten bus moet doen. ) Ik vermoed dat die KORTER houdbaar / lekker is dan voorverpakte thee.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Wat een vooroordeel wat de meeste mensen drinken is geen thee maar warm water.
ronron1212
7 jaar geleden
https://www.gezondheidsnet.nl/dorstlessers/thee-een-kopje-gezondheid https://nl.wikipedia.org/wiki/Etherische_olie

Andere antwoorden (1)

Zoals gezegd kan de smaak en geur van thee achteruit gaan. Dit kan jaren en jaren duren en zelfs dan kun je nog een prima kopje thee trekken van een zeer oud theezakje. Er is echter wel een manier om te zien of thee misschien toch 'bedorven' is. Als er namelijk een laagje olie te zien is, kun je het beter niet meer gebruiken .
Ook bij een muffe geur is hij best niet meer te drinken.
fremar