Wordt druivensuiker ook al via de mond opgenomen in het bloed?

Wordt druivensuiker alleen via de maag opgenomen, of ook al in de mond? Mijn dochter heeft diabetes (type 1), en bij een hypo -te laag bloedsuikergehalte- neemt ze druivensuiker. Heeft het zin om dan op deze druivensuiker te zuigen, zodat het snel opgenomen kan worden, of gebeurt dat pas in de maag?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

Druivensuiker (glucose) wordt in principe niet opgenomen in je mond, je slokdarm en je maag.
De glucose molecuul is relatief groot, dus de hoeveelheid die opgenomen wordt vóór de dunne darm is écht erg klein, en de kleine hoeveelheid dat opgenomen zou kunnen worden, puur op basis van osmose, zal geen merkbaar effect hebben op je suikerspiegel.

Glucose, net zoals alle andere monosachariden, wordt pas in de dunne darm opgenomen, en dat proces is buitengewoon snel en efficiënt.
Eenmaal de glucose heeft je duodenum (eerste deel van je dunne darm, direct na de maag) bereikt, wordt deze, samen met alle andere monosachariden, actief en selectief opgenomen en aan het bloed afgegeven met behulp van een eiwit gelokaliseerd in het epithelium van de dunne darm met een specifieke carrier functie.
Glucose carriers kan je vinden in alle levende organismen, en in dieren in vrijwel alle weefsel, omdat deze carriers nodig zijn voor de metabolisme van de suikers. Zie via de eerste link een overzicht van de soorten carriers. In je dunne darm zitten de carriers van type II.

De glucose carriers in je darm werken op een extreem snelle en efficiënte wijze. Via de tweede link vind je een leuke animatie van het proces van opname, die samengaat met de opname van natrium. Vandaar dat isotonische drankjes op basis van monosachariden ook altijd zout bevatten.

Tussen het moment dat je glucose in je mond stopt en deze je dunne darm bereikt, gaan niet meer dan 1-2 minuten voorbij. Met een lege maag en als je voldoende speeksel produceert of een beetje drinkt, nog minder. Daarom werkt het het snelste als de glucose al opgelost is.
Het is daarom heel belangrijk om vocht in te nemen, het liefst als het isotonisch is en natrium bevat (speeksel heeft ook deze functie, trouwens)
Dus ik zou adviseren: het liefst druivensuiker in vloeibare vorm, en anders goed erop kauwen, snel doorslikken en met een beetje kraanwater doorspoelen.

Veel succes met je dochter!! :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een geweldig goed en perfect onderbouwd antwoord, mijn complimenten!!! +
Ik bestempel het ook meteen als het beste antwoord!
Hartelijk bedankt hiervoor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een beter antwoord had ik me niet kunnen wensen!
Heel hartelijk bedankt voor het antwoord en de genomen moeite!