Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke groenten en fruit bevatten GEEN solanine (een alkaloïde) ?????

Beste mensen

Ik wil groenten van de nachtsachade-familie in het vervolg vermijden in mijn voedingspatroon...

Groenten van de nachtschade-familie zoals : aardappelen, tomaten, paprika’s, pepers, aubergines. Deze groenten bevatten solanine (een alkaloïde). Solanine kan optreden als een ‘trigger’ en pijn induceren voor personen die daarvoor gevoelig zijn. Het is aan te raden om deze groenten een aantal weken uit je dieet te schrappen. Zo kan je vaststellen of daardoor je pijn vermindert en je gevoelig bent voor deze alkaloïde.

Mijn vraag is: welke groenten en fruit behoort ZEKER NIET in de nachtschade-familie?

Kunnen jullie me een aantal groenten en fruit opnoemen die niet in deze categorie vallen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie ook: http://dieet.blog.nl/gezondheid/2010/07/28/artritis-en-voeding-2 En: http://blog.seniorennet.be/jefrenoir/archief.php?startdatum=1219615200&stopdatum=1220220000

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Alles behalve tomaat(achtigen), aardappel, aubergine, paprika, tamarillo, ananaskers, pepers, antroewa.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nachtschade is een familie van planten met de Latijnse naam Solaneceae.

Hieronder vallen de volgende planten:
- aardappel
- aubergine
- chilipepers, dus pimento, chili, tabasco, cayenne
- groene peper
- paprika
- piri piri
- spaanse peper
- tabak (dus sigaretten, sigaren, pijptabak)
- tomaat
- physalis (Kaapse kruisbes)

In bewerkte vorm komt nachtschade voor in:

aardappelproducten, chips, soepen, diepvriesproducten, broodsoorten, biscuits, cake, babyvoeding, saladedressings, tomatensap/soep/sauzen, vleessauzen, mayonaise, roze kazen, verpakte noten, kant-en-klaar gerechten met kip, krab, gerookte makreel en haring.

Ook in andere producten behalve voedingsmiddelen komt nachtschade voor, namelijk vitamine C tabletten, hoestdranken en pijnstillers
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding