Waarom verhoogt rood vlees het risico op kanker en wit vlees niet?

Het WHO heeft rood vlees als mogelijk kankerverwekkend gelabeled en bewerkt vlees als bewezen kankerverwekend. Waarom wordt alleen rood vlees gelinkt aan kanker?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
Erna55
7 jaar geleden
Er zijn hypotheses over de oorzaak van kanker. Vleeseters zouden vaker darmkanker ontwikkelen.
Ondertussen wordt is ook nog niet echt duidelijk waarom bij vegetariers 40 % meer darmkanker gevonden wordt. http://www.welingelichtekringen.nl/gezond/561947/vegetariers-hebben-meer-kans-op-kanker.html

Antwoorden (1)

De natuurlijke kleurstof haemijzer speelt waarschijnlijk een rol voor het krijgen van kanker. In rood vlees zit deze kleurstof wel, in wit vlees niet.
Van deze ijzerrijke stof is bewezen dat het de wand van de dikke darm kan beschadigen. Ook stimuleert haemijzer mogelijk de productie van stofjes die het dna in onze lichaamscellen beschadigen.
De kans op dikkedarmkanker is ongeveer 30 procent groter bij consumptie van 100 gram rood vlees per dag.
SimonV