Hoe kan het dat je na 1 dag veel eten en dan al de volgende dag 3kg bent aangekomen?

Ik heb tijdens de paasdagen veel gegeten. Na de 2e paasdag heb ik gewoon weer gezond gegeten want ik weet dat als je gelijk gaat wegen dat je vocht vast houd.
De volgende dag heb ik mij gewogen en ik woog 64 en nu stond er 67!!!

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik kan niet sporten omdat ik op dit moment te moe ben en het niet volhou dit is erg vervelend.
Hoe kan ik dit gewicht weer naar beneden krijgen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.2K
Erna55
8 jaar geleden
Zoals Tinus al zei, met je 1.79 m is 65 tot 75 kilo een gezond gewicht.
Mogelijk ben je heel moe omdat je toch aan het " lijnen" bent gegaan.
liveisgreat
8 jaar geleden
drie kilo is héél veel voor één dag. Dus er is iets anders aan de hand. Ofwel eet je meer dan je zelf beseft (mijn diëtist vroeg me destijds alles op te schrijven wat ik at, ik schrok me een hoedje). Ofwel heb je zwaar gedieet onlangs en zit je met jojo, dus probeert je lichaam dingen vast te houden uit voorzorg voor als het weer te weinig binnen zou krijgen. maar dan nog is 3 kg veel.
Als je blijft aankomen zou ik in je plaats naar een diëtist gaan. Zij of hij zal je op weg kunnen helpen om op je gewicht te blijven. Afvallen moet je m.i. echt niet. heb je al een gekeken naar je BMI? te laag BMI is ook niet gezond!
Ritsuka
8 jaar geleden
Ben je al weer naar de wc geweest voor grote boodschap? Kan combi zijn van vocht vasthouden, hormonale schommelingen en ontlasting in verteringsstelsel. Houd het even in de gaten.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Daarnaast zijn in mijn ervaring (digitale) consumentenweegschalen helemaal niet zo supernauwkeurig. Ik heb ook regelmatig schommelingen van 2 kg. die de volgende dag ook weer weg zijn. Heeft trouwens ook te maken met hoe je precies op de weegschaal staat-- of je iets naar voren leunt of niet. Wellicht dat duurdere weegschalen dit euvel minder hebben, dat weet ik niet. Dit komt nog bovenop de natuurlijke schommelingen die ieder lichaam heeft (en die zijn inderdaad ook afhankelijk van details als toiletbezoek of het vasthouden van vocht). Dit alles bij elkaar maakt dat je beter naar trends kunt kijken dan naar individuele schommelingen. Ik zou een gewichtstoename pas als reeel zien als de weegschaal het blijft aangeven na meerdere wegingen/dagen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor jullie reactie's hier kan ik veel mee.
Ritsuka
8 jaar geleden
hoe is het nu met je gewicht en je energie niveau?

Antwoorden (1)

Je hebt ongeveer 20000 kJ of 4777 kcal teveel nodig om in één dag 1 kilogram aan te komen. En drie keer zo veel om 3 kg in één dag aan te komen. Met teveel bedoel ik de energie die je binnenkrijgt en die je niet verbruikt wordt.

Vanwege deze cijfers betwijfel ik ten sterkste of de gewichtstoename door het eten komt, want dat is een hoop eten wat je daarvoor moet wegwerken. We nemen de richtlijn voor een vrouw: 2000 kcal per dag. Dat is 's morgens, 's middags en 's avonds een maaltijd en afhankelijk van de maaltijden heb je nog grote of kleine tussendoortjes om aan die hoeveelheid kcal te komen. Dan moet je al 2 keer een hele dagmenu eten om 1 kilo bij te komen en 6 keer een hele dagmenu om 3 kilo aan te komen. Dat is veel. Zelfs al heb je veel chocola gesnoept.

Schommelingen in het gewicht, zeker die van dag tot dag, zijn eerder gelinkt aan de vochthuishouding, het meetintrument zelf, een verschil in kleding wat je op het moment van wegen draagt, het moment van de dag waarop je weegt, inhoud van de darm en blaas, eventuele menstruatie, etc, dan aan de voeding. Voeding speelt mee, maar wat er door de voeding bij komt aan je gewicht omdat je de dag ervoor te veel hebt gegeten is in grammen te zien, niet in kilogrammen. Die kilogrammen krijg je er pas bij als je dagelijks te veel eergie binnenkrijgt en dit teveel aan energie langzaam maar zeker opstapelt als vet.