Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is smaak ook erfelijk bepaald?

Ik ken een aantal mensen die veel soorten voedsel niet lusten, terwijl ik alles kan eten en drinken.
Het komt soms over tot mij dat deze mensen zich aanstellen en zie het dan als een bijkomend kwaaltje van onze westerse consumptiegedrag en opvoeding.
Ik ben zelf ook van gedachte dat je bepaalde dingen ook moet ''leren'' eten of drinken... en dat er na verloop van tijd een soort tolerantie optreedt. Zo had had ik dat met wijn en olijven. Maar ik denk daar misschien ook weer iets te makkelijk over als ''alleseter''.

Ik vraag me af of er een erfelijke oorzaak voor aan te wijzen is... En dat deze mensen misschien inderdaad ECHT bepaalde dingen niet lusten.
Zelfs niet na het honderd-en-één keer te proeven.

8 jaar geleden
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ja, althans soms wel:

http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/genen-bepalen-of-je-koriander-lust

Als bij tweelingen die een van koriander houdt, houdt de ander er meestal ook van. Dit geldt ook andersom: als de ene helft van de tweeling geen koriander lust, vindt de ander het ook vies. "Deze ontdekking laat zien dat je voorkeur waarschijnlijk genetisch bepaald is.", zegt neurowetenschapper Charles J. Wysocki.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding