Is een vette hap verantwoord als je aan het afvallen bent?

Ik heb vaker gehoord van mensen die aan afvallen zijn dat af en toe een vette hap hun vertering een optater gaf. Natuurlijk moet alles met mate, maar mijn vraag is: klopt dat? Ik ben zelf 7kg kwijt en ik ben uitgenodigd om bij de KFC wat te gaan eten. Aan de ene kant wil ik, maar aan de andere kant ben ik bang dat ik bijna letterlijk roet in mijn eten gooi.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.2K
Amadea
8 jaar geleden
Je kunt toch ook alleen salade en stukjes kip eten (de korsten eerst eraf halen)?
Ritsuka
8 jaar geleden
van 1x junkfood word je niet dik, net zoals je van 1 'gezonde' maaltijd niet afvalt.
Het gaat om het totaal van inname en verbruik op een dag, gezonde gewoontes aanleren is belangrijkste.
Ritsuka
8 jaar geleden
Je hoeft geen salade te nemen hoor. Maar misschien wel handig om gewoon te genieten van 1 los item, in plaats van een heel menu met alles erop en eraan.
paulus811
8 jaar geleden
Genieten van eten bij KFC vind ik een hele uitdaging. Ze gebruiken plofkip van zeer bedenkelijke ´kwaliteit´.
tinus1969
8 jaar geleden
Als je een tijdje goed eet met echte smaken (dus gewoon goed vlees mete chte groentes) dan ontwen je de smaak van fastfood helemaal en vind je dat niet meer lekker.\ Fastfood lekker vinden is een indicatie dat je ongezond eet.
Ritsuka
8 jaar geleden
een grote pizza bestellen blijft lekker, dat heeft er niks mee te maken of je 'gezond' of 'ongezond' eet.
Ik merk wel dat als ik eens frietjes eet, dat ik ze veel sneller zat ben. Maar ik eet nu ook bewuster (niet meer voor de tv)

Antwoorden (2)

Ja, een vette hap is verantwoord.

Het probleem van fastfood is dan ook niet de vette hap, maar de grote hoeveelheid suiker die overal doorheen wordt gemengd. Van suiker krijg je namelijk én meer honger, én je komt er van aan.
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
je kunt ervan aankomen omdat het heel veel kcal bevat.
tinus1969
8 jaar geleden
@Ritsuka, dat is niet zo'n probleem, als die vette hap ook zorgt voor verzadiging, dus ervoor zorgt dat je daarna niet meer eet. Daarom is vette vis, gebakken ei etc zo effectief.
Vet verzadigt, eiwit verzadigt nog beter. Suiker geeft juist meer honger.
Het mag, als je aan het afvallen bent mag je af en toe wel eens genieten van iets wat lekker en niet zo gezond is. Je hoeft niet iedere dag bezig te zijn met gezond eten en vermageren. Je druk maken over eten is ook niet gezond, van stress krijg je een cortisol productie, wat de vetopslag bevorderd.

Natuurlijk is fastfood niet gezond en het heeft de voorkeur om gezonde maaltijden te eten, maar als dit maar sporadisch gebeurd zal het geen invloed hebben op je gewichtsverlies.

Het kan natuurlijk dat als je gewend bent om vetarm of koolhydraatarm te eten dat je het voelt als je ineens iets vetrijk/koolhydraat rijk eet, je lichaam is het immers niet meer gewend. Dit zal echter geen blijvend ongemak zijn.

Mijn advies: doe het met mate. Als je bang bent dat je je slecht voelt door een hele menu fastfood te eten, pak dan een salade en een portie van waar je echt nog eens zin in hebt. Trakteer jezelf, maar overdrijf er niet mee.