Telt baking soda (zuiveringszout) mee als zout?

Hallo,

Sinds kort maak ik met dit recept mijn brood:
Voor 1 brood
- 250 g volkorenmeel, plus een beetje extra om mee te bestuiven
- 100 g roggemeel
- 50 g havermout
- 1 tl zuiveringszout (baksoda)
- 1 groot ei
- 300 ml karnemelk of yoghurt

Nu vroeg ik me af of de teelepel zuiveringszout ook meetelt bij de dagelijkse inname van zout?

Ik heb op google de hoeveelheid natrium gevonden van zout en baking soda:
Zout 38.758 mg Natrium
Baking soda 27.360 mg Natrium

Betekent dit dat baking soda slechts voor 70% van het gewicht meetelt als zout? Of zie ik dat verkeerd?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hallo, ik zelf gebruik geen baking soda, dus heb ik er weinig verstand van. Het is wel van belang dat je je houdt aan de maximale hoeveelheid natrium die je binnen mag krijgen, voor 14 jarigen en ouder is het maximaal 2,4g per dag. Zout en baking soda zijn wel 2 verschillende stoffen, ik neem wel aan dat je gewoon je brood kunt maken met baking soda, muffins worden ook gemaakt met baking soda. Ik zou het maar voor de zekerheid het navragen aan een voedselspecialist(e) als je het daadwerkelijk wilt vervangen voor zout.
Als je maar de maximale hoeveelheid natrium per dag niet overschrijdt zullen er geen problemen voorkomen. Bronnen:
- http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/zout.aspx
- http://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/koken-recepten/vraag/161063/zuiveringszout-ergens-mee-vervangen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je bedoelt dat er ongeveer 30% minder natrium in zit, zodat je het maar voor 70% hoeft mee te rekenen.
Ik denk dat dat klopt. Verder weet ik niet hoe streng je het wilt weten, maar als je een paar dagen doet met dat brood stelt één theelepel weinig voor..

Antwoorden (1)

Jazeker telt dat mee ; het is alleen wat minder "zout" dan keukenzout. Maar als je heel precies op je dagelijkse inname van natrium moet letten, moet je zeker ook bakpoeder niet vergeten mee te tellen.

Toegevoegd na 3 minuten:
De berekening die je hebt lijkt inderdaad wel te kloppen . het komt ook niet helemaal op de gram nauwkeurig natuurlijk.