Zitten er op kalkoenfilet minder resistente bacteriën dan op kipfilet?

Iemand zei dat

9 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
resistent waarvoor?
bedoeld die persoon dat er minder antibiotica worden gebruikt bij het fokken van kalkoenen dan bij het fokken van kippen en dat er daardoor meer bacteriën in het kippenvlees zitten die resistent zijn voor antibiotica?
Poet
9 jaar geleden
Ja, precies dat
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
als dat van dat antibiotica gebruik klopt, dan zou het inderdaad een logisch gevolg zijn.

Het beste antwoord

Op kalkoenboerderijen komen veel 'ziekenhuisbacteriën' voor, vermoedelijk door veelvuldig antibioticagebruik.

Kalkoen wordt in min of meer dezelfde omstandigheden gehouden als kip. Kalkoenen krijgen waarschijnlijk veelvuldig antibiotica toegediend, omdat op kalkoenvlees veel resistente 'ziekenhuisbacteriën' als MRSA en ESBL worden gevonden. Bovendien lopen mensen door verontreinigingen van pluimvlees relatief vaak voedselvergiftigingen en infecties op.

Van de schadelijke stoffen die vrijkomen bij de productie van kalkoenvlees heeft ammoniak de nadeligste effecten op de (volks)gezondheid. Ammoniak zit in kalkoenpoep en wordt de stal uitgeblazen via luchtverversingsinstallaties. Maar ook de ammoniak in (kunst)mest telt mee, die wordt gebruikt bij de teelt van kalkoenvoer. Toch is de ammoniakuitstoot voor kalkoenvlees vele malen kleiner dan die voor varkensvlees.
Legkippen krijgen weinig antibiotica, omdat dit medicijn niet in hun eieren terecht mag komen.
Op dit vlees vind je veel minder (multi)resistente bacteriën dan bij vleeskuikens, doordat legkippen weinig antibiotica krijgen.