Is 100 kcal ook echt voor iedereen 100 kcal?

Je leest overal dat bijvoorbeeld een hamburger van de Mac 570 kcal bevat. Het verbranden van calorieën is voor iedere persoon anders. Ik vraag me af of de opname van voedsel en dus calorieën ook voor iedereen anders is. Een verpakking kan wel aangeven dat een bepaald soort voedsel 100 kcal bevat. Maar betekend dit dan ook dat dat stukje vlees ook echt voor iedereen mens op aarde exact 100 kcal aan energie geeft. Mijn mening is dat dit in werkelijkheid behoorlijk kan afwijken. Niet iedereen mens neemt namelijk even veel voedingsstoffen op.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (4)

Op de verpakking staat hoeveel Kcal erin zit, en niet hoeveel je daar als consument van opneemt. Ga er overigens maar rustig van uit dat calorieën bij ieder mens volledig of vrijwel volledig aan het voedsel worden onttrokken en opgenomen. Wat als ontlasting het lichaam verlaat is vrijwel allemaal onverteerbaar voedsel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Calorieën zijn een maat voor energie. 1 calorie is de hoeveelheid energie die 1 gram water met 1 graad Celsius verwarmd. 1 kilocalorie (Kcal) is de hoeveelheid energie die 1 kilogram water met 1 graad Celsius verwarmd.

Zoals Maarten aangeeft zal zo goed als al die energie in je darmen opgenomen worden als je darmen normaal werken. Wat je met die energie doet ligt aan jezelf. Als je het koud hebt zal die energie gebruikt worden om je lichaam warm te houden. Als je gaat bewegen wordt de energie verbrandt in je spieren. Als je het niet verbrandt wordt het uiteindelijk opgeslagen als vet. Dit is ook afhankelijk van je stofwisseling en de hoeveelheid spieren die hebt.

Dus de hoeveelheid calorieën is voor iedereen gelijk. Wat die calorieën doen verschilt per individu per activiteit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja het is voor iedereen het zelfde.
Drink jij een blikje energie van 68 calorieën is dat het zelfde als dat ik dat zou drinken, alleen daarna komt het verschil.
Mensen die veel zweten verliezen veel vocht dus vallen sneller af.
Het kan ook aan je darmen liggen.
Of jij elke dag naar de toilet gaat (als je begrijpt wat ik bedoel) of 1 keer in de 3 dagen. De calorieën zijn voor iedereen het zelfde alleen je lichaam reageert er anders op.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hey,
voedingswaarden zitten zeg maar 'vast' aan het product. Ik denk dat als jij of als iemand anders hetzelfde eten, beiden evenveel kcal binnen krijgen. Echter, de stofwisseling kan heel erg verschillen, net als de energiebehoeften. De een kan 100 burgers op en komt niet aan, de ander veel minder. Dat heeft alles met jouw unieke lichaam te maken en je verdere eetpatroon.