Houden noten wakker?

Soms heb ik 's avonds ineens trek. Ik weet dat ik, als ik dan naar bed ga, ofwel niet in slaap kan komen ofwel na een paar uur wakker word met een rommelende maag.

Soms eet ik dan een dikke reep kaas. Soms een goed stuk (pure) chocola. En soms noten, bijvoorbeeld (ongezouten) pinda's of cashews.

Als ik kaas of chocola eet, kan ik daarna prima inslapen en doorslapen.

Als ik echter noten eet, heb ik daarna moeite in slaap te komen. Ik ben als het ware "alert", alsof ik vlak voor het slapen gaan een flinke mok sterke koffie heb gedronken.

Nu heb ik dit niet vaak geprobeerd. Het kan dus toeval zijn dat ik twee keer na het eten van noten niet in slaap kon komen, en dat ik als ik nu noten eet last heb van "psychosomatische slapeloosheid", ofwel: het placebo-effect. Ik vind het echter niet de moeite waard om hier een dubbelblind gerandomiseerd onderzoek aan te wijden. ;-)
Kaas en chocola werken immers prima.

Ik zit echter wel met de vraag: houden noten mij wakker? Zitten daar alertheids-chemicaliën in, zoals de cafeïne in koffie? Of is daar geen sprake van en heb ik mijzelf aangeleerd slapeloos te zijn als ik kort voor bedtijd noten eet?

8 jaar geleden
10.7K
Amadea
8 jaar geleden
Pinda's zijn geen noten!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zou ik mijn dubbelblind gerandominiseerd onderzoek richten op de verteerbaarheid.
Onderzoeksvraag:
1. Zijn de noten zo moeilijk verteerbaar dat je hele spijsverteringsstelsel wordt geactiveerd?
2. Houdt een voluit werkend spijsverteringsstelsel je uit slaap.
Ritsuka
8 jaar geleden
Misschien is het zwaarder te verteren voor je?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Pinda's zijn inderdaad geen echte noten maar strikt genomen peulvruchten. Ze bevatten echter wel ongeveer net zo veel vet en eiwit als de meeste noten, en zijn er dus qua voedingswaarde beter mee te vergelijken dan met bijvoorbeeld doperwten. Daarom eten we pinda's ook vaak als / samen met noten.
erotisi
8 jaar geleden
Het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat de reden waarom je de ene keer noten wilt eten en de andere keer kaas misschien wel dezelfde reden is waarom je de ene keer wel en de andere keer niet goed slaapt. Is natuurlijk maar een theoretisch mogelijkheid, maar misschien kun je dat testen door als je van plan bent/trek hebt in noten de eten stiekem kaas te nemen ( -;
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou hier toch maar een dubbelblind gerandomiseerd onderzoek aan wijden :)

Antwoorden (1)

Er zitten gewoon extreem veel calorieën in ; zelfs meer dan in chocola en kaas. Zo'n stoot energie kan je natuurlijk prima uit je slaap houden. Anderzijds bevatten noten flinke hoeveelheden tryptofaan, en die zouden juist als slaapmiddel moeten werken.
Denk dus toch dat je wakker ligt van alle suiker in de chocola, en dat de connectie die je hebt gelegd met noten een toevallige is en nu een soort psychisch effect kan hebben.

Als je verder geen chronische slaapproblemen hebt die het noodzakelijk maken je leefwijze onder de loep te nemen, en een late snack je normaliter niet uit de slaap houdt (en je ook niet kunt garanderen dat het niet-slapen aan de snack ligt) zou ik me er geen zorgen over maken, en gewoon lekker eten wat je wilt.

Ik herken het zelf ook wel, dat je soms totaal niet kunt slapen terwijl je niks raars gedaan hebt, en andere keren slaapt als een blok na de halve avond koffie te hebben gehesen ; blijkbaar ligt de oorzaak van de (in)slaapproblemen dan in elk geval niet in de voeding maar op een ander vlak. Hoeveel heb je gedaan op een dag, heb je veel om te piekeren, dat werk.

Om daar eventueel inzicht in te krijgen, zou je een heel uitgebreid dagboek van de hele dag (eten en activiteit) moeten bijhouden, en niet alleen van wat je 's avonds heel laat nog gegeten hebt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens moet je lichaam wel wat meer moeite doen om noten te verteren dan een stukje chocola ; dat zou eventueel bij kunnen dragen aan het lastiger kunnen inslapen. Maar nogmaals., twee, drie keer is eigenlijk nog te weinig om een causaal verband te kunnen vaststellen. (En jezelf dubbelblind testen is ook een beetje moeilijk;-) )
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Eh... je schrijft "denk dus toch dat je wakker ligt van alle suikers in de chocola", maar op chocola slaap ik juist prima. Misschien heb ik niet voldoende duidelijk gemaakt dat ik OF kaas, OF chocola, OF noten eet, maar altijd slechts één van deze drie. Ik heb verder geen slaapproblemen. Ongeveer eens in de maand twee uur wakker liggen (niet kunnen inslapen, of van 02:30 tot 04:30 wakker liggen) zie ik niet als probleem. Ongeveer eens per jaar echt slechts twee of hooguit drie uurtjes onder zeil kunnen zijn is ook geen reden om mij zorgen te maken. Normaal is voor mij: in bed gaan liggen, na een minuut of tien, soms minder, inslapen, en dan ofwel doorslapen, ofwel ergens tussen 02:00 en 04:30 even een kwartiertje of een half uurtje half-slapen maar zeker niet wakker zijn. Vanaf 05:30 of zoiets gaat de slaap heeeeeeel geleidelijk over in wakker worden.