Juist vandaag staat er in de krant dat het middel Stevia is toe gestaan op de Europese markt. Stevia is plantaardig en is meer dan 100 x zoeter dan rietsuiker of suikerbiet. Zelf diabetes mogen deze zoetstof gebruiken en Stevia maakt niet dik.

Toegevoegd na 1 dag:
volg de link en probeer het.

Toegevoegd na 1 week:
Als je de link volgt kun je ook uitleg lezen. Dan zie je dat Stevia zelf 250 x zoeter is dan suiker en je kunt het dan kopen in een reform of natuurwinkel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, er zijn veel soorten suiker (vruchtensuiker, melksuiker. druivensuiker etc.) maar die worden in je lichaam allemaal omgezet in glucose en bevatten evenveel kaloriën.
Zoetstoffen leveren nauwelijks kaloriën en zijn dus gezonder als je je kalorie-intake wil beperken en zijn beter voor je gebit.
Er zijn mensen die beweren dat zoetstoffen erg ongezond zouden zijn maar dit is een fabel uit de alternatieve hoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je eerste alinea is correct. Voor de schadelijkheid van zoetstoffen is tot nu toe niet veel bewijs maar er zijn wel degelijk meerdere onderzoeken waaruit blijkt dat het gebruik van zoetstoffen ook overgewicht in de hand kan werken. Ze zetten de fysiologie van je stofwisseling a.h.w. op het verkeerde been.
Glucose is de belangrijkste brandstof voor lichaam en geest, c.q. werking van de hersenen. Het aardige is dat het lichaam die glucose zelf kan maken uit andere suikers, maar ook uit vetten en eiwitten. In normale gevallen hoef je dus geen speciale suikers in te nemen om er gezonder van te worden of beter te functioneren. Integendeel, ons lichaam is er helemaal niet op ingericht om meer dan matige hoeveelheden suiker op een nette manier te verwerken. Alleen als je aan topsport doet kan het je prestaties verbeteren als je op het juiste moment een sportdrankje met snel opneembare suikers inneemt.

Laat je, voor de volledigheid, ook niet wijsmaken dat fructose, vruchtensuiker, gezond is, want natuurlijk. Hoewel er kleine hoeveelheden van in fruit voorkomen, is het in meer dan die hoeveelheden funest voor je gezondheid. Het is een van de hoofdoorzaken van de epidemisch wordende obesitas. Zowel de voedingsindustrie als de overheid hebben nog steeds niet door hoe slecht de in vrijwel alle industriële voedselproducten verwerkte suikers voor de gezondheid zijn. Met name HFCS, glucose-fructosestroop, is berucht maar zo goed als niet te vermijden als je fabrieksvoedsel eet. Dat geldt niet alleen voor snoep en koek maar ook voor ingeblikte groenten, sauzen, worst, kortom bijna alles.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is glucose-fructosestroop gemaakt van mais, hetzelfde als suiker alleen goedkoper? En bietsuiker en rietsuiker zijn dacht ik ook samengesteld uit glucose en fructose?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag, maar nee, het is niet hetzelfde. Het fructosegehalte is aanzienlijk hoger dan bij gewone suiker. Daarom heet het ook High Fructose Corn Syrup. Fructose is een heel raar goedje. Het maakt een op volle toeren draaiende vetfabriek van je lever, terwijl de insulinehuishouding met rust gelaten wordt. Vanuit evolutionair standpunt misschien begrijpelijk. De oermens bouwde op die manier in de nazomer met zoet fruit een vetvoorraad voor de winter op. Dat hebben wij niet meer nodig maar omdat we het hele jaar door wel een overmaat aan fructose, inderdaad ook via sacharose, gewone suiker, naar binnen kieperen nemen overgewicht en diabetes hand over hand toe.
bloemenhoning van de bijen is een goed alternatief voor geraffineerde suikers..

Toegevoegd na 7 minuten:
en bovendien aardappels -> zetmeel, koolhydraten, wordt ook omgezet in de nodige glucose voor het lichaam...

Suiker is per definitie slecht (geraffineerd zoals wij dat kennen). De meeste kwalen zijn terug te voeren op onze suikerconsumptie en het verstoren van onze darmflora.

Honing van de bijen, en dan de bloemenhoning kunnen we met mate gebruiken.

Gezond eten, gevarieerd, en bewegen (en nadenken!) neemt vele kwalen weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor je antwoord, maar nadenken moet je ook niet te veel doen. Er wordt teveel gedacht, en wanneer je nadenkt ben je niet in het hier en nu meestal. Dus in dat opzicht is mijn advies eerder, lekker bezig zijn, en soms lekker genieten van de stilte om je heen ( die er nooit werkelijk is, maar luister er maar eens naar :) )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en zorg dat je voldoende vitamines en mineralen binnen krijgt, lijkt me..
ook een plus van mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Tesla: Ongeraffineerde vormen van suikers zijn inderdaad een stuk minder schadelijk voor je gezondheid, mits met mate gebruikt, zoals je terecht opmerkt. +1
@cypertje: de spijker op z'n kop! Juist omdat in o.a. honing en ongeraffineerde rietsuiker de mineralen gelaten zijn die er in thuishoren zijn die suikers beter voor je gezondheid dan de geraffineerde varianten.
Ik eet sinds 3 maanden geen enkele vorm van suiker meer. Ik heb mij nog nooit zo goed gevoeld en mijn energielevel is vele malen hoger. Ook mentaal merk ik opvallend positief resultaat. Deze ervaring wil ik graag delen en mijn passie overbrengen op anderen.
Een candida infectie heeft mij tot dit besluit gezet. Candida is een schimmel en schimmel leeft op suikers in het lichaam.
Voor geinteresseerden: www.candida.nl

Toegevoegd na 57 seconden:
en Stevia is inderdaad de enige zoete stof die wel gezond is en geen schimmelvoeder is.