Moet je de hoeveelheid aan voedingsvezels die op de voedingswaarden staan aftrekken van de koolhydraten of niet?

Stel je wilt een pakje koekjes kopen en op de verpakking staan de volgende voedingswaarden aangeduid per 100 gram:

310 kcal

4 gram eiwit

55 gram koolhydraten
waarvan 5 gram suiker

7,5 gram vet
waarvan 2,5 gram verzadigd

17 gram voedingsvezels

Ik vraag mij altijd af hoeveel koolhydraten deze voedingsmiddelen exact bevatten en of men de waarden van voedingsvezels die aangeduid worden op de verpakkingen reeds afgetrokken zijn van de koolhydraten die aangeduid zijn of niet?

Aangezien voedingsvezels ook een soort koolhydraten zijn vraag ik mij dat af...

Dus, is het niet zo dat je dan uiteindelijk 38 gram verteerbare koolhydraten overhoud in plaats van 55 gram? (55 gram koolhydraten - (min) 17 gram voedingsvezels) Of ben ik mis?

Zou dat graag willen weten eigenlijk want ook op diverse websites waar je voedingswaarden kunt opsporen lees ik nooit bij voedingsvezels het woord "waarvan" erbij staan dus het lijkt verwarrend, althans voor mij...

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Voedingsvezels zijn niet-verteerbare koolhydraten. Ze horen bij de koolhydraten, bij het totaal vermeld op het etiket. Als je de verteerbare koolhydraten wil weten en de niet-verteerbare dan moet je dat inderdaad eraf trekken. Het dat verschil: de voedingsvezels worden niet opgenomen in de dunne darm. Ze volgen het maagdarmkanaal en komen intact aan in de dikke darm.

Voedingsvezels zijn geen koolhydraten . Dus dat trek je er niet van af. _________________Uit Wikipedia:_____ Voedingsvezels, ook wel 'ballaststoffen' genoemd, is een verzamelnaam voor een groep qua aard en werkzaamheid zeer uiteenlopende stoffen van plantaardige oorsprong met als gemeenschappelijke kenmerk dat ze in de dunne darm van de mens niet worden verteerd of opgenomen. Ze komen dus intact aan in de dikke darm.[1] ------------------------ Toegevoegd na 26 minuten: Er zijn meerdere soorten voedingsvezels. _______________Uit foodinfo: ______________ Er zijn verschillende soorten vezels te onderscheiden op basis van zowel chemische als fysische eigenschappen. Chemisch onderscheidt men lignine (een niet-koolhydraat-verbinding) en koolhydraten. De koolhydraten worden onderverdeeld in zetmelen en niet-zetmelen, en niet-verteerbare oligosacchariden (onafbreekbare koolhydraten). Tot de niet-zetmelen behoren cellulose en niet-cellulose polysacchariden. Fysisch zijn voedingsvezels op basis van hun wateroplosbaarheid in twee groepen ingedeeld: enerzijds de niet-oplosbare, niet-fermenteerbare of niet-visceuze vezels en anderzijds de oplosbare, fermenteerbare of visceuze vezels. -_____________________________ Hieruit kun je concluderen dat er meer info op de verpakking zou moeten staan, voordat je de koolhydraten van vezels kunt berekenen.

Bronnen:
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Voedingsvezels
http://www.food-info.net/nl/national/ww-vo...

uitgaande van de 310 kcal zitten er 55 gram verteerbare KH in per 100 gram 4 * 4 =16 55 * 4 =220 7,5 *9 =67,5 303,5 kcal totaal Toegevoegd na 2 minuten: voedingsvezels leveren nauwelijks calorieën, als je dezelfde tabel maakt met 38 gram koolhydraten dan kom je niet op de 310 kcal uit.

Bronnen:
http://www.mycaloriecoach.com/nl/calorieen...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100