Als je gedurende een langere periode geen alcohol drinkt, en daarna weer wel gaat drinken, wordt je dan sneller dronken?

Op mijn studentenroeivereniging is een een (vrij kleine) groep wedstrijdroeiers die gedurende een half jaar geen alcohol mogen drinken (vanwege het topsporten). In de periode dat dit wel weer mag maken ze daar natuurlijk goed gebruik van. Mij viel op dat ze tijdens de borrels en feesten dan vaak snel dronken worden, en ook niet zo'n beetje. Komt dit meer door het mentale/sociale aspect (nadat het een tijd niet mocht gaan ze meer en sneller drinken om te 'compenseren'), of is het biologisch/lichamelijk mogelijk om alcohol te 'ontwennen', waardoor je er minder goed tegen kan, en ze dus na een langere periode onthouding inderdaad sneller dronken worden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (1)

Jazeker.
Als je alcohol drinkt dan wordt je dronken doordat de alcohol de normale werking van je hersenen beïnvloed. Hoe meer alcohol er in je bloed zit, hoe meer verschijnselen je dus hebt; oftewel hoe meer dronken je bent.

De alcohol wordt in je lever afgebroken door verschillende enzymen. Daardoor zal na verloop van tijd de hoeveelheid alcohol in het bloed weer dalen waardoor de dronkenheid weer afneemt.
Nu is het zo dat als die enzymsystemen regelmatig gebruikt worden je lever meer van die enzymen aan gaat maken. De alcohol wordt dan dus effectiever afgebroken en moet je meer alcohol drinken om eenzelfde hoeveelheid alcohol in je bloed te krijgen; anders gezegd moet je dan dus meer drinken om net zo dronken te worden.
Als je dan een tijd stopt met alcohol drinken dan zal de lever weer stoppen met de verhoogde aanmaak van de enzymen waardoor je dus weer sneller dronken wordt.

Door alcohol te drinken train je je lichaam dus als het ware in het tegengaan van de alcohol, en die training raak je ook weer kwijt als je stopt met drinken.

Die enzymsystemen zijn overigens niet specifiek ontworpen voor alcohol; dezelfde enzymen worden bij de afbraak van bepaalde medicijnen gebruikt. Het gebruik van dat soort medicatie zorgt er dan dus voor dat je alcohol sneller afbreekt; ze hebben dan als bijwerking dat je minder snel (in uiterste gevallen niet meer) dronken wordt.