Wat kan er gebeuren als je alleen maar op vloeibare voeding leeft?

Hallo,

kan je ziek worden door constant vloeibaar te eten?

Welke gevolgen kan dit op termijn hebben?

Of is het juist goed voor de gezondheid; vooral maag- en darmen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
22.4K

Het beste antwoord

Wat is alleen vloeibare voeding? Sommige mensen kunnen door medische problemen geen vast voedsel eten, en zijn afhankelijk van drinkvoeding of sondevoeding. Als het probleem in de maag zit, kan er zelfs speciale sondevoeding rechtstreeks in de dunne darm worden toegediend. Die mensen krijgen voldoende voedingsstoffen binnen, omdat zij speciale voeding gebruiken en onder goede medische controle staan.

Maar het is nogal moeilijk om zónder deze gespecialiseerde voeding met alleen vloeibare voeding voldoende voedingstoffen binnen te krijgen. Je hebt koolhydraten nodig, vetten, eiwitten, vezels, en uiteraard allerlei vitamines en mineralen. Als je echt afhankelijk bent van vloeibare voeding, is het niet verantwoord om dit zonder medische begeleiding te doen. Dan raak je ondervoed en krijg je allerlei tekorten. Als je niet voldoende vezels binnenkrijgt zullen je darmen verstopt raken, en als je niet voldoende eiwitten, vetten en koolhydraten binnenkrijgt, ga je afvallen en je erg slap voelen. Je elektrolyten kunnen verstoord raken, en je spieren worden afgebroken waardoor ook je hart eronder gaat lijden. Op de langere termijn kom je allerlei vitamines en minteralen tekort, waardoor je haren uitvallen, je psychische klachten krijgt, botontkalking, en zenuwschade. Je wordt duizelig, kunt je slecht concentreren, krijgt het snel koud, en allerlei organen kunnen het langzaam begeven. Het vervelende van ondervoeding is dat je je kortere tijd even béter kunt voelen, zelfs licht euforisch. Het vlakt je gevoelens af, je krijgt steeds minder eetlust, en op den duur gaat eten je tegenstaan. Een beroemd Amerikaans experiment (Minnesota starvation experiment) toont aan dat je door weinig te eten zelfs eetproblemen en mogelijk een eetstoornis kunt ontwikkelen.

Daarnaast is je maag op den duur geen vast voedsel meer gewend. Het is moeilijk om na een periode van alleen vloeibaar voedsel weer vast te gaan eten, zoals veel mensen ervaren na een zware operatie of een periode van ziekte. Je maag is het niet meer gewend, en protesteert ertegen.

Kortom: dit is geen experiment dat je moet uitvoeren als je wel vast voedsel kúnt eten. Als je dit vraagt omdat je problemen hebt met vast voedsel, neem dan contact op met je arts en met een diëtiste. Er zijn drinkvoedingen die alleen geschikt zijn om als bijvoeding te gebruiken, maar er is ook voeding die geschikt is als volledige voeding. In alle andere gevallen zul je inderdaad op termijn ziek worden als je alleen vloeibaar eet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Niet zoveel, want in je lichaam (slokdarm, maag) wordt het vast voedsel ook min of meer vloeibaar gemaakt. Je moet echter wel vezelrijke vloeistoffen innemen (Brinta) anders worden je darmen lui. Op tv was er een man die al 10 jaar geen vast voer had genomen:

http://forum.fok.nl/topic/729333
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb weleens een documentaire gezien over mensen die anorexia hebben. Het probleem met anorexia is dat mensen bijna geen vast voedsel binnen krijgen, maar wel drinken.

Volgens een dokter in die documentaire bleek dat de anorexia patiënt geen vast voedsel kan verteren omdat ze al zó lang geen vast voedsel had gegeten maar alleen maar dronk (het voedsel kotste ze uit).

De dokter gaf aan dat als een mens lange tijd(zowiezo jaren) geen vast voedsel verteerd dat de darmen 'zwak' worden en op een gegeven moment geen vast voedsel kunnen verteren. Er zou dan een speciale behandeling moeten komen als je toch weer vast voedsel wilt eten.

Dit was ook het gevoel met de anorexia patiënt, zij wilde weer vast voedsel eten, maar dat kon ze dus niet meer. Ze kreeg van die zeer makkelijk verteerbare glutenvrije met extra supplementen cakejes om toch vast voedsel binnen te krijgen.

Kan de documentaire niet meer vinden. Was enkele jaren geleden dat ik het zag :P Maar het was een documentaire over anorexia.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf al een tijdje anorexia,ben hier ook voor in behandeling en opgenomen geweest,maar hier heb ik nog nooit van gehoord.
Ik drink veel(om hongergevoel te onderdrukken idd),maar ik eet wel vast voedsel ,al is het niet veel.
Dit lijkt mij een iemand die het misschien had opgegeven en gewoon helemaal niet meer wilde eten.
Komt voor,helaas.