Hoe komt het, dat ik in de ochtend geen hongerig gevoel heb, als ik vlak voor de nachtrust een maaltijd heb gehad?

Tussen dat eetmoment en de (late) ochtend zijn heel wat uren voorbij gegaan.

Erna55
9 jaar geleden
Simpel, wanneer je slaapt gaan je functies op een lager pitje. Ook de spijsvertering .

Het beste antwoord

Je hebt geen honger 's ochtends omdat een gezond lichaam meer dan voldoende reservevoorraad heeft. Je kunt makkelijke enkele dagen zonder eten.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is je bloedsuikerspiegel 's ochtends niet laag maar (meestal) juist hoog. Dit komt omdat er 's nachts weinig insuline geproduceerd wordt; insuline wordt vooral tijdens/na maaltijden gemaakt om de opslag van voedsel te bevorderen. Er zijn bovendien redenen om te denken dat een laag insuline gehalte ook voor minder hongergevoel zorgt (en omgekeerd; hoog insuline = meer honger) maar dit is omstreden.

De meeste mensen krijgen honger omdat ze eten voorgezet krijgen; zien eten doet eten. Het neurologische/hormonale mechanisme daarachter is niet 100% bekend.
9 jaar geleden
corzijlstra
9 jaar geleden
Als het waar is wat in de 2e alinea staat, dan vind ik dat het beste antwoord. Dat antwoord lijkt mij niet onlogisch. Het lijkt mij, dat het waar is, dat de produktie van insuline op een laag pitje komt, omdat mensen dan niet actief bezig zijn. Als ik vlak voor het slapen gaan een maaltjd nemen, komen er wel suikers in het bloed. Ik weet niet, of dan de produktie van insuline wel weer evenredig omhoog gaat. Is dat minder dan evenredig, dan zal er in de ochtend een verhoogd suikergehalte in het bloed zijn.

Andere antwoorden (1)

Het verteren van een maaltijd vergt meer tijd dan je vermoedelijk denkt. Als je vlak voor het slapen gaan nog wat eet, dan is dat de volgende ochtend nog niet geheel verbrand. Het verwerkingsproces in je buik is dan nog bezig, vandaar dat er geen seintje komt dat de maag leeg is en aanvulling nodig heeft.
Amadea
9 jaar geleden
corzijlstra
9 jaar geleden
Is het eten in de maag in de ochtend dan wel allemaal weg? En stromen er dan nog voedingsstoffen in het bloed?
Amadea
9 jaar geleden
Vloeibaar voedsel verlaat de maag veel sneller dan vast voedsel. Een normale, warme maaltijd blijft ongeveer drie uur in de maag. Hoe vetter de maaltijd, hoe langer het duurt voordat het voedsel klaar is om door te stromen naar de twaalfvingerige darm. Het duurt normaal gesproken ongeveer 24 tot 48 uur, voordat [het restant van] voedsel dat we gegeten hebben in het toilet terecht komt. Stress of spanningen kunnen ervoor zorgen dat je maag trager werkt dan normaal. (Bron: http://www.spijsvertering.info/over-spijsvertering/maag/)