Zitten er vetten in kauwgom?

De vraag zegt alles :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zityen maar 1 of 2 callorien in dus uit de verpakking halen is al genoeg gedaan eigenlijl :P. Maar je slikt niks door het is ook vooral de smaak.

Het beste antwoord

Mensen kauwen al sinds hun bestaan graag op van alles en nog wat. Zo kauwden de eskimo’s op walvishuiden en de Chinezen op wortels van Ginseng. Tegenwoordig zijn er verschillende soorten kauwgom; voor witte tanden, een frisse adem of juist om grote bellen mee te blazen. Maar waar bestaat onze (huidige) kauwgom nu eigenlijk uit? Meer dan je in eerste instantie zou denken!

Kauwgom is een mengsel van natuurlijke- en synthetische grondstoffen. De ingrediënten kun je grofweg verdelen in gom (de basis), suiker (of zoetstoffen) en smaakstoffen. Het gomgedeelte bestaat uit een mengsel van drie typen koolwaterstoffen: elastomeren (rubbers), harsen en weekmakers zoals vetten. Plantaardige oliën, bijvoorbeeld palmpitolie, zorgen ervoor dat het mengsel kauwbaar wordt. De kauwgom krijgt smaak door het toevoegen van suikers of suikervervangers (zoetstoffen) en smaakstoffen. Als vulmiddel wordt krijt of talk gebruikt. De exacte samenstelling van kauwgom blijft natuurlijk het geheim van de fabrikant.

Ja dus ;)