Is er in bron- en/of mineraalwater chloor aanwezig?

Ondertussen weet ik dat het leidingwater in Nederland sinds 2005 niet meer gezuiverd wordt met chloor, maar in België is dit nog steeds wel het geval!

Er is ondertussen al ontzettend genoeg gediscussieerd geweest welk water nu gezonder of minder gezond is.

Misschien een domme vraag maar het moet er even uit; Is er in bron- en/of mineraalwater ook chloor aanwezig?

Anders geformuleerd; hoe wordt flessenwater (bron of mineraalwater) in België en Nederland gezuiverd? Aangezien het leidingwater in België nog steeds met een klein beetje chloor gezuiverd vroeg ik mij dus ernstig af of er in het flessenwater ook chloor aanwezig is? :S

Weet iemand dit?

P.S.: graag geen discussies meer over wat wel en niet gezonder is a.u.b., ik vraag mij alleen af of er wel of niet chloor aanwezig is in flessenwater, vooral in die Belgische dan...

Dank bij voorbaat

Toegevoegd na 1 dag:
P.S.: hoe zit het met natuurlijk mineraalwater? Komt daar ook chloor of hypochloriet in voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (2)

De EU definieert natuurlijk mineraalwater als: "Bacteriologisch gezond water, een watervlak of een onderaardse laag tot oorsprong hebbende, afkomstig van een bron geëxploiteerd door een of meer natuurlijke of kunstmatige ontspringingspunten".

Natuurlijk mineraalwater onderscheidt zich duidelijk van gewoon drinkwater door:

de natuurlijke samenstelling, die gekenmerkt wordt door het gehalte aan mineralen, sporenelementen of andere bestanddelen en, in voorkomend geval, door bepaalde uitwerkingen,
door de natuurlijke zuiverheid, waarbij deze kenmerken intact gebleven zijn dank zij de onderaardse oorsprong van dit water dat van ieder gevaar voor verontreiniging gevrijwaard is gebleven.
Dit zegt m.i. nog niet zo veel over het wel of niet aanwezig zijn van chloor, maar volgens mij zit het er niet van nature in. Mogelijk,dat de fabrikant/bottelaar er chloor aan toevoegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aan mineraalwater mag niets toegevoegd worden.
In elk bronwater zitten sporen chloride -ionen en Na/K/Ca
ionen.
Er zit echter geen hypochloriet in (wat soms aan leiding water wordt toegevoegd)
Dat komt omdat bronwater vaak heel erg oud is en hypochloriet (Chloor) van nature een instabiele oxidator is.
Als het bronwater niet geinfecteerd is, is het toevoegen van hypochloriet zinloos.
Wel kunnen in bronwater arsenicum en andere zware metaalionen voorkomen (zelfs radium in zeer kleine hoeveelheden)
het is erg bepalend WAAR de bron zit en hoe deze is opgesloten (tussen welke gesteentelagen)
Het is wel nuttig te checken of er niet een teveel aan zware metaalionen in zitten, veel van dit soort ionen worden in het lichaam opgeslagen.
Vooral Hg Ag Cd As Se Pb en andere ionen vertonen deze eigenschap.
Check dus de samenstelling van het water van de bron.

verpakt bronwater is daar al op getest en deze waarden liggen dan op veilig niveau.