Weet iemand hoe kefir is ontstaan en hoe het werkt?

Hoe is het ontstaan en hoe werkt het? Je kunt kefir namelijk zelfs helemaal uit laten drogen en tot poeder stampen om het na een jaar opnieuw te gebruiken. Het is een soort plantje, maar als je het tot poeder kunt vermalen en vervolgens opnieuw kunt gebruiken, lijkt het me niet dat het een plantje is of dat het leeft.

dit is kefir: http://www.helladelicious.com/wp-content/uploads/2011/01/P13205381.jpg

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kefir heeft niks met een plantje te maken,
het is een schimmel en bacterie cultuur. Als je goeie rauwe melk laat staan wordt het uit zichzelf zuur, maar het gederfd niet.
Zo is yoghurt ontstaan.
http://www.whatmomwouldcook.com/de-oorsprong-van-yoghurt/
Blijf je daarmee experimenteren dan zou je uiteindelijk wel eens kefir kunnen krijgen..

Antwoorden (1)

Kefir is duizenden jaren geleden ontstaan in de bergen van de
Kaukasus in Oost-Europa. Melk met kefirkorrels als “starter” werden
in lederen zakken gestopt, om een bruisende, licht zure drank
op te leveren: “Airan”. De legende zegt dat de korrels werden
geschonken door de profeet Mohammed en dat de moslims er alles
aan deden om het geheim van deze gezondheidsbevorderende,
helende drank te bewaren. Pas in de 18e en 19e eeuw bereikte kefir
via reizigers de rest van Europa. Kefir zou verantwoordelijk zijn voor
het grote aantal 100-jarigen in de Kaukasus.
Kefir mogen we in de eerste plaats bestempelen als een “synbioticum”
dat zowel een probiotische als een prebiotische werking heeft.
Het is een probioticum omdat het zelf met Lactobacillus caucasicus,
Leuconostoc en gunstige Streptococcen melkzuurbacteriën aanvoert,
die een gunstige darmflora helpen opbouwen. Het is een prebioticum
omdat het met de gisten als Saccharomyces kefir en Torula
kefir, met melkzuur en andere bestanddelen een voedingsbodem
aanlevert voor de ontwikkeling van de goede darmflora.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mohammed leefde ongeveer pas in het jaar 400, dus dan kan kefir niet duizenden jaren oud zijn volgens de legende, maar ik zou willen weten hoe ze precies zijn ontstaan. niet waar
Cryofiel
9 jaar geleden
Euh... gevalletje evolutie?
fremar
9 jaar geleden
Wikipedia is al sinds 2009 op zoek naar een bron die verwijst naar de oorsprong van kefir...maar blijkbaar niet te vinden.