Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe vervang je chilipeper door chilipoeder/vlokken?

Hoi iedereen!

Ik heb een vraag waar ik op het internet eigenlijk niks over kan vinden, namelijk de verhouding tussen verse chilipeper en chilivlokken/chilipoeder. Het is lastig, omdat peper natuurlijk zo erg verschilt, maar ik denk aan de gewone chilipepers en poeder uit de supermarkt. Wat zouden jullie gokken? Of misschien koks in de zaal?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
6.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

gewoon op gevoel. toevoegen en proeven
(Lees meer...)
4 jaar geleden
Gedroogde chilipepers bevatten altijd de zaadjes die de pepers juist zo pittig maken. In de verse pepers kan je ze zelf weghalen als je een wat mildere smaak wilt hebben.
Chilivlokken zijn gemalen/gehakte gedroogde pepers en zijn dus altijd pittiger dan de verse exemplaren. Gedroogde pepers zijn ook fruitiger en zoeter van smaak dan verse, omdat de smaken geconcentreerder zijn geworden door het droogproces.
Chilipoeder is vaak een mix met andere kruiden/specerijen zoals komijn, oregano, paprikapoeder en dit kan milder maken maar ook scherper dan cayennepeper... vaak wordt dit dan ook aangegeven op de verpakking als '(zeer) pittig' of 'mild'. Het wordt puur gebruikt als smaakmaker bij gerechten.

Als er een heel vers pepertje gevraagd wordt, waar je de pitjes nog uit moet halen, dan kan je die hoeveelheid niet één op één gebruiken met chilivlokken of poeder. Het verse pepertje zal minder scherp zijn dan het gedroogde waar de pitjes bij zijn.
Het is lastig aan te geven welke verhouding je moet nemen omdat iedereen een andere smaakbeleving heeft of prefereert.
Begin gewoon met weinig als je niet van heel heet houdt en vul aan als je nog iets mist aan 'pit'. Je kunt er namelijk eerder iets bijvullen dan eruit halen ;-)
(Lees meer...)
amc
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding