waarom is het niet goed om calorieën te tellen ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je kunt niet zo in het algemeen stellen dat het niet goed zou zijn om calorieën te tellen. Als jij de twintig gepasseerd bent en moet letten op wat je binnen krijgt omdat je anders neiging tot corpulentie hebt, dan is het compleet anders dan wanneer je tussen de tien en de zeventien bent en je laat beïnvloeden door wat fotomodellen aan figuur laten zien. In het laatste geval ligt anorexia nervosa op de loer, en dan is het tellen van de miniemste hapjes eten inderdaad niet goed.

Kcal tellen kan nuttig zijn als je wilt afvallen, maar je snapt niet precies waarom. Door te tellen en bij te houden wat je eet, krijg je een beter overzicht wat je binnenkrijgt, en kun je aanpassingen maken om je doel te bereiken. Het gevaar is alleen dat je er in kan doorslaan, je gaat alles tellen, heel precies afwegen, of iets weigeren omdat het iets te veel kcal bevat. En kcal zegt niet alles, een bordje friet en een groot bord met groente en fruit kan hetzelfde aantal kcal bevatten, maar toch is optie 2 veel beter, wegens de voedingswaarde. Toegevoegd na 2 minuten: En je lichaam reageert ook anders op bepaalde stoffen. Hevig bewerkte producten, junkfood etc, zijn veel moeilijker te verteren dan een zelfgemaakte gezonde maaltijd. Daarvan worden de voedingswaarden veel sneller opgenomen. Je kunt kcal af en toe een dagje tellen om te kijken of je goed bezig bent (doe ik soms ook) en voor de rest kun je beter naar je lichaam luisteren. Als je bewust en rustig eet, merk je vaak vanzelf wel of je genoeg hebt gehad of meer nodig hebt. Toegevoegd na 18 minuten: Als je wilt weten hoeveel kcal er in 1 klein stukje afgesneden ananas zit, is dat een teken dat je er een beetje obsessief mee bezig bent (je andere vraag hier: http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/overig/kcal-bevat-klein-stukje-vers.362040 )

omdat het enkel wat zegt over de brandstof die het oplevert, en niet over de voeding zelf (de gezonde dingen die erin kunnen zitten dus) mensen denken dat ze niet teveel moeten eten, en danzij de schrale modepopjes is het beeld van een gezond lichaam enorm vertekend. het kan geen kwaad om te tellen, maar als je op een gezonde manier bezig bent met eten, je (volgens de arts!) niet te zwaar of te licht bent, lekker sport dan heeft het totaal geen zin om te tellen. het kan zinvol zijn om te tellen als je wil weten wat je verbrand. (zo vrat ik me vroeger klem, maar fietste dagelijks 3 uur, reed gem. 3 uur paard pers dag, schouwde met voer, stront, hindernissen etc. etc.) nam enorm veel tot me, maar verbrandde het ook. puur uit nieuwsgierigheid heb ik een keer wat ik zo wegwerkte. het is dus enkel niet goed als je gewicht een obsessie is, en dit de reden is waarom men elk hapje en product analyseert n.a.v. de calorietjes. dus gezond en gevarieerd eten, lekker bewegen, af en toe eens lekker 'zondigen' en al dat tellen is helemaal niet nodig. mensen denken helaas nog te vaak dat calorieën dikmakers zijn, maar dit is per definitie helemaal niet waar. weet niet vanwaar je interesse, maar ff ter aanvullende info: als je wat wil veranderen aan je voedingspatroon laat dan eerst door een arts of diëtist vertellen dat het noodzaak is. en áls het noodzaak is ga dan niet zelf klungelen hieraan, ook niet met tips die je krijgt want en kan gewoon geen rekening houden met je stofwisseling, je groei, hormoonhuishouding, zelfbeeld, biologische beschikbaarheid,, en al dat soort dingen die nog belangrijker zijn dat enkel het voedsel waarvan calorieën maar een heel klein onderdeeltje van zijn van een veel groter geheel. door verkeerd te lijnen en te eten kan je je hele systeem op zijn kop zetten, dus nooit 'doe het zelven' hieraan. als het echt enkel tellen is, en ook blijft is er niets aan het handje dus. :) Toegevoegd na 46 minuten: gezien je andere vragen denk ik overigen dat je niet gezond bezig bent met je voedsel. Toegevoegd na 49 minuten: onderstaande linkje enkel voor de tekst w.b. de risicogroep, wil dus verder niets suggeren hiermee maar hoop dat het stof is tot nadenken.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Anorexia_nerv...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100