Allereerst moet je weten dat het geheel onvermijdelijk is dat koolhydraten in vet worden omgezet. Dat hoort ook zo, maar wat je (vermoed is) eigenlijk vraagt is hoe lang het duurt voordat er EXTRA vet wordt opgeslagen, waarvan je dik wordt.

Als je koolhydraten eet, dan worden deze, afhankelijk van wat voor koolhydraten dit zijn, binnen enkele minuten (eenvoudige suikers zoals in frisdrank) tot een een paar uur (complexe koolhydraten zoals in pasta) verteerd en in je bloed opgenomen, in de vorm van glucose en andere eenvoudige suikers.

Als direct na het eten je lichaam meteen energie nodig heeft, dan worden deze suikers meteen gebruikt voor de productie van energie, en je houdt niets over, zeg maar.

Als je na het eten gaat rusten, dan kunnen twee dingen gebeuren met de suikers in je bloed:
1.- Suiker wordt gebruikt om glycogeen te maken, dat in je spieren wordt opgeslagen. Glycogeen moet je zien als een soort snel inzetbare energievoorraad. Hier wordt je niet dik van, het is zeg maar het werkvoorraad van energie voor je spieren.
2.- Als je spieren verzadigd zijn met glycogeen, en er is nog steeds glucose in je bloed, dan wordt de glucose toch omgezet in lange termijn reserves, en dat is vet. Het metabolische mechanisme (synthese van vetzuren) kan je vinden via de link.
Het proces van omzetten van het overvloed aan energie van een normale maaltijd in vet begint vrij snel, maar duurt enkele uren. Het is trouwens niet zo dat je lichaam eerst alleen glycogeen opmaakt, dan stopt helemaal hiermee, en dan begint het vet op te maken. Beide processen beginnen tegelijkertijd, en naarmate de spieren verzadigd raken met glycogeen, dan wordt er steeds meer vet aangemaakt.

Dus samenvattend:
- Glucose begint te stijgen in je bloed enkele minuten na het eten (afhankelijk van wat je gegeten hebt), maar het proces kan tot enkele uren na het eten doorgaan.
- Aanvankelijk (eerste paar uren) wordt er voornamelijk glycogeen aangemaakt en weinig vet.
- Vet wordt ook vrij snel aangemaakt na het eten (even snel als glycogeen), maar het proces komt pas na een paar uur sneller op gang, als nog niet alle glucose uit je bloed is verdwenen, dus als je 'te veel' hebt gegeten, of geen energie verbruikt.
- Als je calorie-inname gelijk staat aan je verbruik, dan zal je sowieso vet aanmaken, maar je zal ook vet verbranden en per saldo krijg je geen extra vet.