Als melkproducten, yoghurt, olie of vet, en fruit sterk wordt afgeraden, welke mogelijkheden zijn er dan nog om licht voedsel te bereiden?

De persoon waar ik het voor vraag heeft al een paar dagen ernstige diarree, krijgt bij het zien van voedsel al braakneigingen. Drinkt veel water met rehydration zout, maar daar blijft niet veel van binnen. Huisarts adviseerde vandaag alleen licht voedsel (met uitzondering van bovengenoemde producten). Wat blijft er dan nog over?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K
Ritsuka
9 jaar geleden
Beschuit, soep en thee?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Crackers, vegetarische producten als tofu en quorn, sla, wortelen, muesli, kraanwater.
Als er meer te binnen schiet laat ik het weten. ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is ook de vraag waardoor de persoon misselijk wordt of licht mag eten. Een dag niet eten kan niet zo'n kwaad, mits diegene voldoende vocht binnen krijgt. Kleine slokjes water of bouillon. Heeft de persoon iets gekregen tegen de misselijkheid en diarree. Anders zou ik morgen huisarts nog eens bellen, dat de klachten er nog steeds zijn
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb afspraak gemaakt, morgenochtend vroeg. Bedankt voor alle hints, mijn fantasie liet mij in de steek. De Jumbo is nog open.
Ritsuka
9 jaar geleden
Goed om te horen, snel maar wat halen dan :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@JoanDArc
Hopelijk is hij/zij er snel weer bovenop.
Succes!
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Witvis is licht verteerbaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rabelais, Het is op het kantje af geweest. Men heeft de bacterie Clostridium difficile gevonden. Momenteel nog moeilijk te bestrijden omdat mijn man sterk verzwakt is. De rest kan men volgende week in de krant lezen. Specialisten nemen maatregelen tegen huisarts.

Het beste antwoord

Licht verteerbaar? Denk aan (witte) rijst, allerhande crackers, beschuit, gekookte groente (maar geen kolen, ui, knoflook, prei of bonen), witte vis of mager vlees, soep (niet al te kruidig en zonder ui, prei of kool; eventueel kun je het eerst af laten koelen zodat je wat vet eraf kunt scheppen; daarna kun je het opnieuw opwarmen. Of aardappelpuree, gekookte aardappelen, pasta met een simpele saus (en ook weer zonder ui en prei e.d.), eventueel ontbijtkoek (zou ik voorzichtig mee zijn). Brood is soms veel beter te doen als het geroosterd is, en witbrood is lichter verteerbaar dan bruin.

Ik heb zelf nog wel eens potjes babyvoeding zitten eten toen ik zo ziek was dat ik niet genoeg kracht had om te kauwen en ook bijna niet om te slikken. Dat is ook niet geweldig, maar was een welkome afwisseling op de drinkvoeding (=zoet!) die ik meekreeg uit het ziekenhuis.

Ik hoop dat deze persoon ook iets krijgt tegen de misselijkheid: als je ook diarree hebt dan droog je ontzettend snel uit als je zo aan het overgeven bent. Als je op den duur het idee hebt dat deze persoon niet meer helder is, dus moeilijk aanspreekbaar wordt of verward, en/of hij of zij plast heel weinig, dan moet je echt opnieuw aan de bel trekken. Als het puur de ORS is die er weer uit komt omdat de smaak het braken triggert dan geeft dat niet, zolang er maar genoeg ándere dranken zijn die er wel in blijven. Steeds een paar slokjes is dan beter dan proberen meteen een halve beker leeg te krijgen. Maar als er bijna niets in blijft, dan moet niet alleen jij maar ook de huisarts heel goed in de gaten houden dat hij/zij niet uitdroogt. Ik heb zelf wel eens een week in het ziekenhuis gelegen met heel sullig een wat uit de hand gelopen buikgriep: als je zoveel vocht verliest dan verzwak je heel snel, houd het dus goed in de gaten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Naast de ORS kun je bouillon geven: dat vult ook je zouten wat aan. Ook weer niet te sterk. Maar wat drinken betreft gaat het er meer om dát iemand drinkt: al is er één drank die iemand binnen kan houden, dan geef je die. Als iemand alleen een paar slokjes water kan binnenhouden, ga dan elk half uur een paar slokjes aanbieden. Als iemand uren achter elkaar slaapt, maak je ze desnoods een paar keer wakker voor een paar slokjes water: als er maar iets aan vocht in gaat (en blijft!)

Toegevoegd na 11 minuten:
O ja: sojayoghurt en -vla. Dat slikt ook gemakkelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Lies, je bent geweldig (de anderen ook) ik maak een uitdraai. Ja, de smaak van dat spul triggert het braken. Ik heb gedreigd, als je nu niet drinkt, breng ik je linea recta naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis en zet je daar voor de deur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Neen, hij is nog niet verward, wel eigenwijs ::))
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou iemand dan naar BINNEN brengen, JoanDArc... Als deze persoon andere dingen wel binnen kan houden, dus ook genoeg vocht, dan is het niet zo'n ramp dat de ORS er niet in wil. Je kunt iemand bouillon geven voor de zouten, en als iemand helemaal niet eet, zou ik ook af en toe een zoete drank geven of appelmoes, of vla.. gewoon iets dat ervoor zorgt dat iemands bloedsuiker niet zoveel keldert dat je alleen dáár al beroerd van bent. Heb je verder iets tegen misselijkheid en braken gekregen van de huisarts?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi compleet antwoord.
Drinken is natuurlijk het belangrijkst, maar als je niet al te veel reserves hebt, moet je op een gegeven moment wel weer wat eten.
Bij mij is het gewoon : als je het NU niet opeet, douw ik het er aan de achterkant in": . Dat werkt meestal wel.
Als ze nog eigenwijs genoeg zijn om te weigeren, zijn ze gewoon nog niet ziek genoeg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb vanmiddag om 16.30 mijn man naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis gebracht, omdat hij haast 10 kilo is afgevallen en ik geen vertrouwen meer had in zijn huisarts. Ja hoor Lies ik heb hem naar binnen gebracht. Zij hebben hem direct gehouden en mijn man ligt nu apart in een isolatiekamer gekoppeld aan een wirwar van slangen. Hij is in nu in veilige handen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lies via jou bedank ik allen die ideeën aangedragen hebben om mijn man te laten eten en drinken. Het lukte helaas niet, maar vandaag te horen gekregen dat hij het gaat redden.