In Nederland mogen de volgende produkten bestraald worden: kruiden en specerijen, garnalen, vlees van pluimvee, graanvlokken, peulvruchten, gedroogde groenten, kikkerdelen (tillen), gedroogde zuidvruchten en diepvriesmaaltijden voor dieetpatienten.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.gezondhoekje.nl/?p=74
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het mag wil dat nog niet zeggen dat dat gebeurt!
Eerst drie citaten:

"In Nederland is doorstraling alleen toegestaan voor producten waarvoor een ontheffing is verleend (pluimveevlees bijvoorbeeld) en dat worden er eerder minder dan meer. Op het etiket moet dat ook vermeld worden. Er staat dan 'door straling behandeld' of 'met ioniserende straling behandeld'."

"Voedsel dat blootgesteld wordt aan gammastralen of röntgenstralen kan langer bewaard worden. Ook worden micro-organismen vernietigd, voorkomt het ‘uitlopen’ (van b.v. aardappels) en vertraagt het rijpingsproces. Sommige vleessoorten, kip en groenten zijn bestraald. Het probleem van bestraling is, dat essentiële voedingsstoffen, vooral anti-oxidanten en in olie oplosbare vitaminen worden vernietigd. De verpakking van een product vermeldt niet of het bestraald is of niet."

"Een aantal voedingsmiddelen wordt bestraald met een radioactieve bron. Het gaat onder meer om aardappelen, champignons, uien, look, aardbeien, garnalen, gedroogde kruiden en specerijen. In Nederland mogen de volgende produkten bestraald worden: kruiden en specerijen, garnalen, vlees van pluimvee, graanvlokken, peulvruchten, gedroogde groenten, kikkerdelen (tillen), gedroogde zuidvruchten en diepvriesmaaltijden voor dieetpatiënten."

Antwoord: ja er wordt groente en fruit bestraald maar het MOET op het etiket/verpakking staan dat het bestraald is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soms, maar hier hoef je echt niet bang voor te zijn.
De kans dat je hiervan ziek wordt is nog kleiner dan dat je door een roodgestreepte vrachtwagen op een donderdag middag van een zebrapad wordt geschept