Wat zijn de gevolgen van te veel bitter eten?

Iedereen weet het. Teveel suiker en zout. Daar wordt je dik van en is slecht voor je bloeddruk enz...
Wat nou als je veel bittere dingen eet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Grappig genoeg heeft, in tegenstelling tot de heerlijke en geliefde smaken zoet en zout - waar je nogal snel teveel van hebt - juist bittere producten heel erg GOED voor je gezondheid. Niet negatief, zelfs niet neutraal, maar ECHT gezond.

'Bitter in de mond maakt het hart gezond', is een oud boerengezegde, en dat geldt niet alleen voor het hart !
Bitterstoffen (salvestrolen) kwamen vroeger veel voor in vele soorten groenten.
Deze bitterstoffen zijn zeer belangrijk voor de weerstand, maar door de moderne productie en gewassenselectie zijn die grotendeels verdwenen.

Alle 'bitter' smakende voeding en drinken heeft positief effect op lichaamsfuncties.
Dat komt o.a. door prikkeling van de 'bitter-receptoren' in mond en darmen, waardoor de opname van suikers geleidelijker verloopt, en de insulinereactie beperkt blijft . De GLP-1 productie wordt gestimuleerd, zonder dat er dure medicijnen gebruikt hoeven te worden. Met name voor diabetici is bittere voeding dus een goede keus, maar wat gezond is voor diabetici, is dat in de regel ook voor iedereen die dat (nog) niet is.

Met name in biologische groenten komen relatief weer wat meer bitterstoffen voor dan in de 'moderne' varianten van bittere voeding.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je echt veel bittere dingen eet, zul je dus een betere darmweking hebben, een betere spijsverting en bloedsuikerregulatie, minder snel diabetes ontwikkelen of deze makkelijker onder controle kunnen houden. TE veel bitter is dus eigenlijk niet mogelijk - al is het maar omdat er niet zo veel bittere voedingsmiddelen zijn, en je moelijk lang kunt leven op een dieet van koffie, witlof en grapefruit.

Het probleem is vooral dat ook stoffen die NIET goed voor ons zijn - of liever : giftig - OOK bitter smaken, waardoor we er van nature terughoudend en voorzichtig mee zijn, Maar als je weet wat je eet, kun je er eigenlijk vrij onbeperkt van genieten - als het je smaak is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Suiker en zout zijn niet alleen smaken (resp. zoet en zout), maar ook voedingsmiddelen met bepaalde effecten. In het geval van suiker: snelle calorieën, snelle verandering van de bloedsuikerspiegel. In het geval van zout: veranderde osmotische waarde van de lichaamsvloeistoffen, extra belasting van de nieren.

Bij bitter ligt dat anders. Bitter is enkel een smaak. Het is niet een bepaald voedingsmiddel, het is zelfs niet een bepaalde categorie of soort voedingsmiddelen.

Denk maar aan bittere voedingsmiddelen: witlof (niet de huidige zoet-gekweekte witlof, maar de echte bittere van oma), spruitjes (idem), pure chocola, koffie, bier, enzovoort. Allemaal heel verschillende voedingsmiddelen; dit in tegenstelling tot suiker (suiker is suiker, op een paar details na) en zout (zout is zout).

Je kunt daarom best een gevarieerd en gezond voedingspakket samenstellen dat grotendeels uit bittere voedingsmiddelen bestaat. Net zo goed als je een gevarieerd en gezond voedingspakket kunt samenstellen waarin juist geen bittere voedingsmiddelen zitten.

Kortom: "bitter" op zicht is slechts een smaak. "bitter" heeft daarom van zichzelf geen enkel gevolg voor je lichaam. Het zijn de voedingsmiddelen die gezond of ongezond zijn, maar dat staat los van de smaak "bitter" die die voedingsmiddelen al dan niet hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:

Als je veel bittere dingen eet terwijl je absoluut niet van bitter houdt, dan zul je met tegenzin eten en een slecht humeur krijgen. Dat heeft dan wel weer een invloed op je lichaam. Maar dat ligt niet aan de bittere smaak op zich, het ligt aan jouw persoonlijke smaakvoorkeuren.