Hoe kan je uitrekenen hoeveel calorieën je verbrandt, met het nemen van 1 pas?

Als je bijv. je lengte en gewicht weet, hoe kan je dan berekenen hoeveel calorieën je verbrandt door 2 stappen te lopen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
12.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat vind ik nou een leuke vraag vandaar een plusje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je, MevrouwvandenBerg ;-)
Ritsuka
9 jaar geleden
Ligt aan de snelheid van de stap, je hartslag, je stofwisseling en leeftijd, etc

Antwoorden (2)

Je kunt op basis van je lengte en je gewicht en je geslacht en leeftijd ongeveer uitrekenen hoeveel calorieën je verbrand met het doen van een bepaalde activiteit gedurende een bepaalde tijdseenheid (meestal een uur, of een half uur).
Als je dan uitrekent hoeveel stappen je doet in een uur, is het een eenvoudig rekensommetje om te bepalen hoeveel calorieën 1 enkele stap je kost.

MAAR : Dat blijft een gemiddelde. Er zijn namelijk meer factoren van invloed op zowel je basaalmetabolisme (je verbruik in rust ; om te ademen en te spijsverteren enzo) als op de efficiëntie waarmee je calorieën verbrand, zoals je precieze spierpercentage, de lengte van je stappen, zelfs of je de wind in de rug of tegen hebt bij wijze van spreken.

Het zal dus altijd gaan om een zeer globale schatting, waarmee je moeilijk weer exacte berekeningen kunt maken ; op honderden stappen kun je er zomaar ineens duizenden calorieën naast zitten.

Toegevoegd na 3 minuten:
De lijst van factoren die invloed hebben is verre van compleet. Denk ook aan je schoeisel, de toestand van de weg, de hellingsgraad, hoe gezond je op dat moment bent., de temperatuur buiten etc etc etc. De lijst is eindeloos. En hoeveel stappen loop je in een uur ?? Ook dat is in de tabellen die berekenen hoeveel calorieën je verbruikt maar een grove schatting.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
grofweg verbrand je 200 calorieen per uur. In een uur loop je bij een snelheid van 5 km per uur, 5 kilometer. 5000 meter. Je kunt meten hoe groot je stap is. Bij mij is dat ongeveer 80 centimeter. 5000/0.8 is 6250 stappen. 200/6250 zou dan ongeveer 0,032 calorie per stap zijn.

Dit wel heel erg grofweg berekend, maar hier heb je een indicatie