Wat voor kwark kun je het beste eten na het sporten, als je wat spiermassa wilt kweken.

Ik eet zelf aardbeien kwark/yoghurt. Is dit aan te raden? Waarom wel/niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8K

Antwoorden (3)

Het beste is op zo'n moment volle ongezoete kwark. Dat klinkt raar maar de melkvetten helpen je lichaam de eiwitten op te nemen. Suiker of zoetstof werken je lichaam echter tegen. Suikers zijn ongewenste koolhydraten en zoetstof laat je lichaam naar koolhydraten snakken, zodat je later toch iets zoets zult nemen. Als je platte kwark te plat vind kan je er wat vers fruit door doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
je was net iets sneller, + :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aardbeienkwark is dus eigenlijk af te raden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, je kan beter volle kwark naturel nemen en daar aardbeien door doen...
Ritsuka
11 jaar geleden
oh, kwark met verse aarbeien! Ik krijg er al honger van :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tijd voor boodschappen... :-)
Na het sporten kun je het beste iets van griekse yoghurt eten, of een gekookt ei.
Zie ook de link in de bron voor meer goede eiwitbronnen.

Aardbei kwark of yoghurt zou ik niet doen, het bevat teveel onnodige suikers/zoetstoffen.
Je kunt beter naturelsmaak nemen, en dan op smaak brengen door er bijvoorbeeld wat ongezouten nootjes doorheen te mixen (dat is eiwitten en gezonde vetten).
Of stukjes vers fruit.
Ritsuka
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jij ook + ik was de nootjes ergeten :-)
Het heeft weinig effect om eiwit te eten na het sporten. Eventueel creatine, maar dan als supplement

"Creatine may allow athletes to train harder due to increased phosphocreatine resynthesis and subsequent energy production". Maar er zit een addertje onder het gras: "However, most clinical evidence supports increased cellular water retention as the primary cause of creatine-induced muscle gain", concluderen zeven verschillende studies. Kortom het zorgt voor meer water in de spieren.

En het klopt dat spieren uit eiwitten gemaakt worden. Maar als je in een jaar vijf kilo pure spiermassa wilt aanzetten, moet je je eerst beseffen dat van die vijf kilo vier kilo bestaat uit water, en slechts één enkele kilo bestaat uit eiwitten. Om die ene kilo aan te zetten heb je per dag slechts drie gram extra eiwitten nodig.
Met elke dag 200 gram kwark heb je dus genoeg om 30 kilo aan spieren aan te zetten in een jaar. Maar ik durf te wedden dat jij geen 100g vlees per dag eet. Dus ik denk dat jij zelfs zonder die kwark al meer dan genoeg eiwit binnen krijgt.

Wat wel effect heeft na het sporten is koolhydraten eten om je glycogeenvoorraad aan te vullen. Je glycogeenvoorraad is je energievoorraad in de vorm van suiker. Hoe voller je glycogeenvoorraad hoe langer het duurt voordat "de man met de hamer" langs komt. En na het sporten is het beste moment om je glycogeenvoorraad aan te vullen. Je kan hem dan veel meer vullen, zodat je de volgende keer langer door kan gaan.

Het letterlijke antwoord op de vraag is dus kwark met veel koolhydraten. (Het ligt een beetje aan het lichaamsgewicht en wanneer de volgende training is hoe fanatiek je bent met sporten. Maar ik zou voor minimaal 50g koolhydraten gaan na het eten.).

Wat veel krachtsporten dus ook doen is dat ze dan bijvoorbeeld 2-3 boterhammen met kaas nemen, daar worden ze vaak veel gelukkiger van omdat daar naast voldoende koolhydraten ook veel eiwit in zit. En tja het is toch lastig om van het idee om veel eiwit te eten af te komen.