Speelt voeding een rol met een spastische darm?

Welke etenswaren moet ik mijden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je die diagnose hebt gekregen, krijg je toch advies mee naar huis??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, helaas werkt dat niet in dit geval, omdat de voedselsoorten waar je op kunt reageren voor iedereen verschillend zijn, ik kreeg van de huisarts gewoon het advies mee om dat uit te proberen en uit te testen wat werkt en wat niet. Ondertusen heb ik ook een aantal medicijnen uitgetest en degene die ik nu heb werken prima voor mij (symptoonbestrijding, maar dat verschilt ook weer per persoon). De huisarts adviseerde me eerst om uit te zoeken hoe het met eten zit, sommige dingen wel of andere juist niet, toen dan niet voldoende bleek ook gaan kijken naar medicijnen...

Antwoorden (5)

Ja, en of! Voeding is erg belangrijk. Het verschilt wel van persoon tot persoon welke voedingsmiddelen het meeste last geven, maar een algemeen lijstje van voedingsmiddelen die je het beste kunt vermijden is kool; peulvruchten; ui; koolzuur. Vaak ook vet; melkproducten; koffie; suiker, lactose en citrusvruchten.

Succes met uitvogelen wat het beste werkt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voeding speelt zeker een rol. Maar een spastisch colon wordt heel vaak gewoon veroorzaakt door stress.

Wat bij mij heel sterk heeft geholpen is een allergie of intolerantie test. Ik moet nu op heel veel voedingsmiddelen letten, maar heb wanneer ik dit doe geen last meer.
Wat je gewoon kan vermijden is tarwe (eet spelt of iets dergelijks), lactose, of toch zeker koemelk (schakel eventueel over op geit), gist en suiker. Maar om deze allemaal te vermijden, moet je wel heel je leven omslaan.
Je kan het eventueel voor een 2 weken proberen en zien wat het effect is. Tarwe en lactose zouden moeten lukken zonder te veel moeite.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad speelt voeding een rol. Mijn advies : hou een eetdagboek bij,misschien kan je daaruit opmaken waar jouw spastische darm niet tegen kan.
Als je pijn hebt (krampen,scheuten in de darm) zou je via je arts het medicijn : duspatal kunnen gebruiken. Wat ik heb vernomen dat je dat medicijn niet elke dag in mag nemen.

Sterkte en groetjes van een "deelgenoot".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
absoluut!
ik heb zelf ook een spastische darm en had zoveel last dat ik naar een diëtist ben gestuurd door m'n dokter

de dingen die je wel moet eten (en drinken)! :
-veel vezels
-veel fruit (oppassen met banaan)
-veel groente
-veel water
-noten
-granen
-thee

dingen waar je mee moet oppassen, moet vermijden of weinig van eten:

-pittig eten (vermijden) ook erg gekruid eten mee oppassen

-drop (weinig van eten)

-kunstmatig voedsel zoals snoep, zoetstof e.d. (zo weinig mogelijk)

-room, veel melk e.d. (mee oppassen)

-koffie, vooral koffiedrankjes met veel melkspul erdoorheen zoals een latte machiato o.i.d. (mee oppassen en weinig van drinken)

-ei (mee oppassen, niet elke dag nemen)

-banaan (mee oppassen, niet elke dag nemen)

-frisdranken (combineer met water tussendoor, frisdranken bevatten allerlei zoetstoffen e.d. waar je niet te veel van moet binnen krijgen)

-witbrood (weinig van eten, volkoren brood is veel makkelijker te verteren)

sterkte met je spastische darm :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet zelf een beetje uitpuzzelen waar jouw darmen goed of slecht op reageren. Vaak helpt het om iets meer vezels te eten en bepaalde stoffen te mijden - nooit ineens heel veel meer vezels gaan eten, langzaamaan veranderen; veel mensen reageren slecht op melk maar kunnen wel yoghurt verdragen - dat soort dingen kun je aanpassen, en na een week of twee weken kijken of er verschil is.
Maar: ik at ooit heel 'gezond', veel rauwkost, alleen volkoren dingen, en ik kreeg vreselijk last van mijn darmen. Huisarts constateerde een spastische darm en zei: 'Meer vezels eten', zonder te vragen wat ik precies at. Waarna ik heel voorzichtig begonnen ben met 1 broodmaaltijd per dag aan te passen: geen grof volkorenbrood meer maar gewoon bruin, later zelfs wit, en nog later alleen maar witbrood. Alle groentes minimaal blancheren, ook als ik ze eerder als rauwkost at.
Dat maakte een enorm verschil.
Nu heb ik niet vaak last meer, alleen als ik een tijd teveel of juist te weinig vezels eet, teveel melk drink, of een tijd teveel stress heb (speelt ook mee!) gaat het weer even mis.
Maar als je je lijf leert kennen, leer je ook hoe het reageert op wat je eet en kun je bepaalde dingen mijden of met aanpassingen eten.
Succes!