is mijn eetwijze gezond? en voldoende?

Hallo,

Ik vroeg me af of ik eigelijk wel voldoende voedingstoffen binnenkrijg op een dag. Hier een voorbeeld van 1 van mijn dagen:

Ontbijt:
- 40 gram havermout gekookt in water met 2 blokjes pure chocolade 70% cacao.

Lunch:
Optimel Aardbeiyoghurt 0% vet + verse aardbeien en banaan.

Dinner:

-Halve bloemkool gekookt in zout.
- Gemarineerde Kip.

Verder drink ik over de hele dag variërend water , limoen-citroenwater en soms 1 glas koemelk.

Ik heb het wel eens opgeteld en dan kom je lang niet aan de 2500 kcal op een dag die een man moet hebben, maar ik voel me de hele dag wel fit en ben de hele dag ook verzadigd (vooral de havermout doet veel).

Ik sport daarnaast 3x in de week 1 uur.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ohja en amandelen eet ik wel is als tussendoortje (klein handje vol)

Weet jij het antwoord?

/2500

Eet je gezond en voldoende? dat is maar de vraag. Ik mis vetten, ik mis koolhydraten en wat natuurlijk een probleem is om een volledig juist antwoord te kunnen geven, onbekend is je leeftijd, lengte en bezigheden overdag. Het enige dat je aan informatie geeft is 3 x per week 1 uur sporten. Antwoord Als je 1.50 mtr lang bent en de hele dag op de bank ligt, behalve 3 x in de week , dan zou je behalve het gebrek aan vetten en kookhydraten , voldoende aan zo'n kleine hoeveelheid kunnen hebben. Ben je 2.10 mtr lang en werk je de hele dag hard, dan pleeg je roofbouw op je lichaam en zal dit niet eeuwig goed blijven gaan. Je wilt weten of je gezond en voldoende eet. "Je bent de hele dag verzadigd." dankzij de havermout in water , alweer zonder vet. Eet je elke dag alleen maar groente en mager vlees 's avonds? Eet je altijd havermout gekookt in water als ontbijt? Eet je iedere dag fruit-yoghurt -0% vet- met ook nog vers fruit als lunch? (Veel beter zou al zijn als je naturel yoghurt zou eten i.p.v. fruityoghurt >suiker< dat is veel erger dan een beetje vet, vet is nodig...) >>Ook als je ander fruit eet bij de yoghurt of andere groente en vlees bij het diner, dan nog is er gebrek aan van alles.<< Een diëtist kan je hierop vollediger antwoorden, een begin zou zijn, om NIET alles zo MAGER zo VETLOOS te eten, en bij de lunch eerst een paar gezonde volkoren boterhammen met kaas te eten. Ook bij het avondeten mag je gerust een paar aardappelen of wat rijst nemen. Ik krijg toch sterk de indruk dat je op eigen houtje (ergens iets gelezen/gehoord?) een menu bij elkaar flanst dat echt niet genoeg, niet goed is. Je mist inderdaad bouwstoffen op die manier. >Ik raad je aan om van de week een afspraak met een diëtist te maken.< "Vergoeding basisverzekering Dieetadvies door een diëtist wordt gedeeltelijk gedekt door de basisverzekering van alle zorgverzekeraars. Om precies te zijn krijg je een vergoeding voor de eerste drie behandeluren per kalenderjaar. De verzekerde ...etc." http://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/dieetadvies

Ik zou het niet direct een gezonde leefwijze vinden aangezien je een jonge man bent als ik jouw profiel bekijk. Momenteel voel je je nog prettig bij dit zelf opgestelde dieet maar uiteindelijk zal je bepaalde voedingsstoffen gaan missen. Wat je wel goed doet is te kiezen voor gezonde koolhydraten zoals havermout en noten, maar eet je bijv. ook wel eens volkoren boterhammen? Zilvervlies- of bruine rijst? Peulvruchten? Het is wel van belang dat je ook voor variatie gaat omdat je dan ook steeds weer andere goede stoffen aanvult. Elk product heeft namelijk andere voedingswaarden en is niet per definitie gezond of ongezond. Er kunnen veel goede stoffen inzitten of juist minder goede. Gezond of ongezond word je echter niet van 1 product. Daarom is het van belang dat je gevarieerd eet. Een gezond eetpatroon is een goede balans tussen de dingen die je eet en drinkt. Je hebt dagelijks vezels, vetten, zetmeel en suikers ofwel koolhydraten, eiwitten, vitamines en mineralen nodig. De eiwitten zijn de bouwstoffen voor het lichaam, de koolhydraten zorgen voor de energie die je nodig hebt, het is zeg maar de brandstof voor het lichaam. Ook de vetten leveren energie en vitamines, want de vit. A, D, E en K zitten hier voornamelijk in. Ook voor de darmen en de ontlasing is vet belangrijk net als vezels dit zijn. Vetten bevatten ook vetzuren die het lichaam zelf niet kan aanmaken, maar die wel belangrijk zijn voor de spierwerking, aanmaak van hersenweefsel, bloedstolling en bloeddrukregulering en ook voor de aanmaak van bep. hormonen. Vitamines en mineralen heb je dagelijks nodig en hoe gevarieerder je eet, hoe meer verschillende soorten je binnenkrijgt. Het hoeft dagelijks niet veel te zijn, als je maar gen tekorten krijgt omdat je alleen maar steeds dezelfde krijgt aangevuld. Kijk eens hier; http://www.voedingscentrum.nl/nl/gezond-eten-met-de-schijf-van-vijf.aspx en zorg ervoor dat je dagelijks uit elk vak een product eet/drinkt dan krijg je van alles datgene binnen dat je nodig hebt om een gezonde leefwijze te leiden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100