Wat is de ideale balans tussen callorieinname en callorie-verbranding om gezond af te vallen?

Ik bedoel; om efficient af te vallen, kun je het best minder eten en meer sporten. Je moet uiteindelijk wel minimaal 1200 callorieen overhouden, omdat het lichaam anders op de spaarstand gaat.
Maar hoeveel moet je dan over 1200 kcal heen eten en hoeveel verbranden, zonder je lichaam uit te putten? Geldt hoe meer hoe beter? Of juist afwisseling per dag?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Die 1200 klopt ook niet, dat is voor veel mensen al te laag. Mijn BMR (wat ik verbruik in rust) is bijvoorbeeld al 1600. Hier is een site waarmee je je verbruik in rust en met je activiteiten kan berekenen: http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced Zorg dat hij op metric staat, en dat je man of vrouw hebt geselecteerd, en draai aan de schuifjes om je gegevens in te vullen. Nu komt linksbovenin je BMR te staan, dit verbruikt je lichaam al aan energie als je in een coma zou liggen, hier mag je dus nooit onder gaan zitten. Met de andere schuifjes kun je je activiteiten invullen. Reken dit een beetje aan de lage kant, intense exercise is bijvoorbeeld echt voluit sprinten, en zal je niet snel doen. Rechts staat nu wat je verbruik is op een dag (TDEE) met de ingevulde activiteiten. Als je dit eet, blijf je op gewicht. Als je nu wilt afvallen ga je tussen je BMR en je TDEE in zitten, 200 tot 500 onder TDEE word vaak aangeraden. Dan kun je geleidelijk en gezond afvallen. Toegevoegd na 2 minuten: Het blijft natuurlijk een schattig, elk lichaam is anders. Probeer het uit en kijk hoe het voor jou werkt, en maak indien nodig aanpassingen. Vergeet die 1200 dus, die is niet juist, iedereen heeft een ander BMR. Met je hoeveelheid eten wissel je altijd af per dag, want je eet nooit precies hetzelfde, en je beweegt ook nooit precies hetzelfde. Toegevoegd na 2 dagen: Even ter verduidelijking, een kind van 4 jaar die 18 kilo weegt heeft al 1440 per dag nodig: http://www.mijnkinderarts.nl/voeding/calorieen/caloriebehoefte-per-leeftijd.htm

De ideale balans verschilt per persoon. Als je nu 60 kg bent en 1.75m, man, dan heb je een hele andere caloriebehoefte dan een man ook die ook 1.75 is, maar 180 kg weegt. Je kunt je BMR uitrekenen, dat vermenigvuldigen met je activiteisschema en dan daar 500kcal (of ietsjes meer omdat mensen hun inname meestal systematisch onderschatten) onder gaan zitten. Overigens zou ik iets op minsten 1400 gaan zitten. Spaarstand komt overigens niet makkelijk voor hoor, daarin komt je lichaam niet van een dagje te weinig eten. Ook zal je lichaam eerst spieren gaan verbranden voordat het in spaarstand (hongerbuikje) komt, maar nogmaals, bij de meeste mensen die hier leven en overgewicht hebben is dat niet te wijten aan te weinig eten (ook al denken velen dat wel)....

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100