Wat is de ideale balans tussen callorieinname en callorie-verbranding om gezond af te vallen?

Ik bedoel; om efficient af te vallen, kun je het best minder eten en meer sporten. Je moet uiteindelijk wel minimaal 1200 callorieen overhouden, omdat het lichaam anders op de spaarstand gaat.
Maar hoeveel moet je dan over 1200 kcal heen eten en hoeveel verbranden, zonder je lichaam uit te putten? Geldt hoe meer hoe beter? Of juist afwisseling per dag?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Calorieën tellen is uit het jaar nul
http://energiekevrouwenacademie.nl/insuline-het-hormoon-dat-je-vet-stevig-vasthoudt/
tinus1969
9 jaar geleden
Het lichaam gaat vooral in de spaarstand, als je veel koolhydraten en weinig vet eet.

Het beste antwoord

Die 1200 klopt ook niet, dat is voor veel mensen al te laag. Mijn BMR (wat ik verbruik in rust) is bijvoorbeeld al 1600.
Hier is een site waarmee je je verbruik in rust en met je activiteiten kan berekenen: http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced
Zorg dat hij op metric staat, en dat je man of vrouw hebt geselecteerd, en draai aan de schuifjes om je gegevens in te vullen.
Nu komt linksbovenin je BMR te staan, dit verbruikt je lichaam al aan energie als je in een coma zou liggen, hier mag je dus nooit onder gaan zitten.
Met de andere schuifjes kun je je activiteiten invullen. Reken dit een beetje aan de lage kant, intense exercise is bijvoorbeeld echt voluit sprinten, en zal je niet snel doen.
Rechts staat nu wat je verbruik is op een dag (TDEE) met de ingevulde activiteiten. Als je dit eet, blijf je op gewicht.

Als je nu wilt afvallen ga je tussen je BMR en je TDEE in zitten, 200 tot 500 onder TDEE word vaak aangeraden. Dan kun je geleidelijk en gezond afvallen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het blijft natuurlijk een schattig, elk lichaam is anders. Probeer het uit en kijk hoe het voor jou werkt, en maak indien nodig aanpassingen.

Vergeet die 1200 dus, die is niet juist, iedereen heeft een ander BMR.

Met je hoeveelheid eten wissel je altijd af per dag, want je eet nooit precies hetzelfde, en je beweegt ook nooit precies hetzelfde.

Toegevoegd na 2 dagen:
Even ter verduidelijking, een kind van 4 jaar die 18 kilo weegt heeft al 1440 per dag nodig: http://www.mijnkinderarts.nl/voeding/calorieen/caloriebehoefte-per-leeftijd.htm
Ritsuka
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
(combineer dit met de info uit mijn link en krachttraining en het komt helemaal goed)
Ritsuka
9 jaar geleden
krachttraining inderdaad :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed antwoord. En inderdaad, 1200 is voor vrijwel iedereen veel en veel te laag.
Ritsuka
9 jaar geleden
een kind van 4 jaar die 18 kilo weegt heeft al 1440 per dag nodig: http://www.mijnkinderarts.nl/voeding/calorieen/caloriebehoefte-per-leeftijd.htm

Andere antwoorden (1)

De ideale balans verschilt per persoon. Als je nu 60 kg bent en 1.75m, man, dan heb je een hele andere caloriebehoefte dan een man ook die ook 1.75 is, maar 180 kg weegt. Je kunt je BMR uitrekenen, dat vermenigvuldigen met je activiteisschema en dan daar 500kcal (of ietsjes meer omdat mensen hun inname meestal systematisch onderschatten) onder gaan zitten. Overigens zou ik iets op minsten 1400 gaan zitten. Spaarstand komt overigens niet makkelijk voor hoor, daarin komt je lichaam niet van een dagje te weinig eten. Ook zal je lichaam eerst spieren gaan verbranden voordat het in spaarstand (hongerbuikje) komt, maar nogmaals, bij de meeste mensen die hier leven en overgewicht hebben is dat niet te wijten aan te weinig eten (ook al denken velen dat wel)....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankje, BMR is inderdaad een goede graadmeter om mee te nemen.
Om effectief af te vallen, lijkt het mij ook verstandig om:
A). - dusdanig veel te eten dat je je spieren niet verbrandt, maar je vet
Of
B.) - dusdanig veel te sporten dat het verbrande spierweefsel weer opgebouwd wordt. Vandaar mijn precieze vraag..
Ik weet niet of aanpak A of B goed zijn om af te wisselen per dag, en of het nog verschil maakt of je erg overgewicht hebt, of gezond gewicht (maar toch storende kilo's liever kwijt wilt).
Ritsuka
9 jaar geleden
Kijk maar eens Secret Eaters, daarin zie je pas goed hoe mensen hun eten kunnen overschatten.
Ritsuka
9 jaar geleden
Je lichaam gaat echt niet snel je spieren verbranden, als je gewoon normale hoeveelheden eet.
En als je meer wilt gaan sporten, moet je dit wel goed ondersteunen met voeding, voldoende eiwitten voor je spieren en koolhydraten voor energie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
overschatten of onderschatten?
Het is maar net vanaf welke kant je het bekijkt, maar je bedoelt toch dat mensen meer eten (en zoete troep drinken) dan ze denken.
Ritsuka
9 jaar geleden
sorry, ik bedoel inderdaad onderschatten, dat ze meer eten dan ze denken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@iSaskia, volgens mij zit je met BMR*bewgingsfactor - 500kcal op het niveau dat je genoeg eet om af te vallen zonder spieren te verbranden. Hoe je dat precies wil bereiken (met dieeten of met sporten), maakt niet zoveel uit. Zelf ben ik flink afgevallen afgelopen tijd, van 74 naar 63 kg (1.75 m, man). Moet zeggen dat het best goed te doen is als je gewoon oplet op wat je binnen en op wat je verbruikt. De mensen met overgewicht hebben zelden overgewicht omdat ze te weinig eten, dat komt echt zelden voor (integenstelling tot wat sommigen graag denken)....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Spaarstand komt echt wel voor en die kan soms al getriggerd worden als je voor je gevoel echt niet weinig eet., het ligt er ook aan wat je eet en wanneer je eet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Veel aankomen komt altijd door een energie overschot innamen. (een heel enkele medische uitzondering, maar die lopen minimaal bij een specialist)
Afvallen is een ander verhaal, slechte diëten kunnen een lichaam uitputten, spierweefsel verminderen en het vet grotendeels laten zitten. Dan wordt het steeds moeilijker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@iHave, ik ontken niet dat het bestaat hoor. Maar echte spaarstanden, waarbij de lichaam dusdanig vet op gaat hogen dat je er een buikje van krijgt (hongerbuikje) is zelden de oorzaak van overgewicht (ontwikkelingslanden daargelaten). Spaarstanden en etc. worden niet zo snel opgelopen als men denkt. Slecht dieeten zorgen vaak wel voor afbouw van spieren i.p.v. vet, maar dat is zelden een reden waarom mensen niet afvallen. Inname van calorieen beperken, of de verbranding verhogen, is toch wel de beste manier om af te vallen. Mensen die dusdanig weinig eten dat het lichaam in theorie een spaarstand kan bereiken (minder dan 1100 kcal) houden dat meestal niet lang uit, waardoor hun lichaam zelden echt in spaarstand komt. Overgewicht als gevolg (!) van echt te weinig eten komt daarom zelden voor...