Je wordt dik als je lichaamscellen het vet dat je eet gaat opslaan in plaats van verbranden. Dat gebeurt wanneer je bloedsuikerspiegel wordt verhoogt. Als je suiker of koolhydraten eet wordt dit in je lichaam omgezet in glucose en insuline. Deze zorgen ervoor dat je cellen het vet dat je ook eet gaat opslaan. Vermijd dus voedsel met veel suiker (lekkers, zoet fruit) en hoog in koolhydraten (aardappels, pasta, brood enzomeer). Eet vooral veel groente en proteïne en goede vetten (kokosolie, olijfolie, echte boter). In groenten, vlees, vis, eieren e.d. en goede vetten zitten alle vitamines, mineralen en vezels die je nodig hebt.
Ga niet op een crashdieet. Op zo'n dieet went je lichaam aan de schaarste aan voedsel en stelt zich in op minder. Je metabolisme vertraagt dan. Als je dan weer meer gaat eten kom je onherroepelijk aan.
Lichaamsbeweging is belangrijk maar niet een zeer grote factor in gewichtstoename. Je zult zien dat je in de sportschool maar weinig calorieën verbrandt in een uur intensief sporten. Het voedsel dat je eet heeft een veel grotere invloed op je lichaamsomvang. Eet vooral de juiste dingen, verhongeren is niet nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wauw, mijn lichaam heeft nog nooit suiker en koolhydraten omgezet in insuline! wel triggert een hoog glucose gehalte de aanmaak hiervan.. en je lichaam gaat niet denken: oh ik heb teveel suiker dus het vet dat binnenkomt vanuit de voeding sla ik op... ook vetten worden afgebroken. Bij de energieomzetting in je lichaam worden bij een overschot aan energiehoudende moleculen wel vetzuren aangemaakt welke worden opgeslagen in de vetcellen. daarnaast slaat je lichaam een deel van dit overschot op als glycerol in de spieren. uiteindelijk gebruikt je lichaam gewoon alle energie die binnenkomt, maakt niet uit in welke vorm (suiker, vet etc.).
natuurlijk is het altijd we het beste om groente, fruit en onverzadigde vetzuren te eten. Brood of iets dergelijks is echter niet slecht. in graanproducten zitten ook belangrijke voedingsstoffen ik raad dan ook niet aan om deze volledige voedingsgroep te gaan vermijden ;)
lichaamsbeweging zou ik zeker niet onderschatten, inderdaad je gaat er niet alle calorieën verbranden die je binnenkrijgt maar dit zou ook niet goed zijn want dan ben je technisch gezien bezig met een soort crash dieet. Het kan wel erg bijdragen aan stressvermindering en het jezelf een gevoel geven goed bezig te zijn. beide helpen om een gezonde leefstijl vol te houden.
(mijn bedoeling is natuurlijk niet om je af te kraken, maar ik vind dat je incorrecte informatie wel erg stellig formuleert)

Andere antwoorden (2)

Dik worden heeft met heel veel andere dingen te maken dan dat. Wat je eet, hoeveel je eet, wanneer je eet, of je er aanleg voor hebt, of je veel beweegt. Het voedingscentrum geeft wel advies over wat gezond is, dus het kan zeker geen kwaad om daar mee te werken, maar het geeft verder geen enkele garanties over of je dik wordt of niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je wordt dik als je meer calorieen binnenkrijgt dan je verbrandt. Doorgaans is eten volgens de schijf van 5 best wel gezond. Echter, alles in proporties, als je je aan de adviezen houdt en je beweegt voldoende (30 minuten per dag voor volwassen) zal je niet snel te dik worden. Maar als je natuurlijk naast de adviezen een stuk taart of chips aan het einde van de avond erbij pakt, tja, dan word je dikker. Dat soort versnapperingen zitten niet altijd in de adviezen verwerkt, maar ja, op zich zou het met die adviezen gezond kunnen leven...