Welke materialen horen niet in een fluitketel te zitten i.v.m. zware metalen en de gezondheid?

Water voor thee kook ik sinds vele jaren in een kunststof waterkoker.
Ik heb hier sinds een aantal maanden mijn twijfels over, dat dit niet goed is voor mijn gezondheid, het kunststof word immers zeer heet en kan zodoende in mijn water belanden.
Ik overweeg daarom om weer net zoals vroeger een fluitketel aan te schappen.
Echter er is ook veel te doen over de zware metalen en wil niet de fout maken om weer iets aan te schaffen wat slecht kan zijn voor mijn gezondheid.
Wat voor fluitketel moet ik mij aanschaffen en welk materiaal mag er absoluut niet in zitten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij voldoet alles in Nederland aan de wettelijke normen en zul je zowel water gekookt in een kunststof waterkoker als uit een fluitketel veilig kunnen drinken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je twijfels zijn niet nodig. De kunststof waarvan ze een fluitketel maken zal nooit uit elkaar vallen. Daar worden ze namelijk op gemaakt.
Cryofiel
9 jaar geleden
Bestaan er kunststof fluitketels?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja waterkoker bedoelde ik.

Het beste antwoord

Alle fluitketels en waterkokers moeten voldoen aan strenge EU normen.
Je zult dus geen zware metalen aantreffen in producten waarmee voedsel of drinken bereid worden. Er zit dus bijvoorbeeld geen lood in.
Fluitketels worden gemaakt van roestvrij-staal. Net als pannen.

De plasticsoorten die gebruikt worden bij een waterkoker is natuurlijk ook van het soort die tegen hitte kunnen.
Er zijn echter ook waterkokers van roestvrij-staal. Het voordeel daarvan is dat er in een waterkoker vaak nog een filter in zit.

Als je echt niets te maken wilt hebben met plastic of staal, dan zou ik gaan voor een fluitketel van emaille.

http://www.cookathome.nl/riess-fluitketel-blauw-p-17755.html

Emaille is erg hard en glad. Hierdoor komen er geen kleine stukjes los zeg maar. Het kan heel erg goed tegen hitte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Met welk materiaal zijn de metalen delen aan het emaille bevestigd? In dergelijke lassen zit vaak toch bedenkelijk spul, althans, vroeger was dat soms zo.
Reddie
9 jaar geleden
En die bedenkelijke spullen komen natuurlijk in enorme hoeveelheden in het theewater terecht, zodat je na een kopje the het loodje legt.
Kom nou. Vergif heeft alles met dosering te maken.
Cryofiel
9 jaar geleden
Niet alleen met dosering, ook met blootstellingsduur. Als voorbeeld: vroeger werd er een bepaald spul gebruikt om de pijpen van waterleidingen aan elkaar te lassen. Dat spul gaf een heel klein beetje metaal af aan het water. Miniscuul. Niet de moeite waard om je zorgen over te maken. Althans... als je eens twee weekjes vakantie houdt in zo'n huis met van die oude waterleidingen, zul je echt geen enkel effect merken. Maar als je heel je leven water uit dergelijke waterleidingen drinkt, loop je wel degelijk risico. Vandaar dus mijn vraag.

Andere antwoorden (1)

Afhankelijk van de kwaliteit van de ketel, kan de soorten grondstoffen sterk variëren. Voor hogere rang waterkokers, kan een hogere rang van staal of zelfs zilver worden gebruikt. Lagere kwaliteit ketels kunnen van eenvoudige aluminium. Ideeën voor waterkokers ontstaan ​​uit verschillende bronnen. Ze zijn allen toegestaan in Nederland. Als aanrader ; een ketel van Le Creuset , iets duurder maar wel kwaliteit en goed materiaal.