Wat gebeurd er als je veel meer vitamine c binnenkrijgt dan je per dag kan hebben?

Ik heb het niet over een beetje maar echt 15 keer zoveel als zou moeten binnenkrijgen.
Alvast Bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K
Ritsuka
12 jaar geleden
Waarom zou je zoveel innemen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eenmalig of doe je dit vaker.
Eenmalig is geen probleem, maar maak er geen gewoonte van dat is slecht voor je nieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15 keer zoveel als in 60 mg wat de (ADH) aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is? Zo ja, dan kan dat absoluut geen kwaad. We praten hierover over 900 mg vitamine c. Ik zelf neem op een dag 1000 mg er zijn zelfs mensen die wel 3000 tot 5000 mg per dag nemen. Er zelfs gevallen bekend van mensen die werden behandeld met een infuus van wel 25 gram tot 200 GRAM vitamine C per keer. Dan hebben we het hier over 3000 keer meer dan de ADH. Uiteraard is dit niet aan te raden als je gewoon gezond bent :-) Maar het geeft aan dat vitamine c één van de meest veilige vitamines zo niet veilige vitamines is die je kan innemen zonder bang te zijn voor een overdosis. Slecht voor je nieren @nelly3? Zelfs de nierstichtring geeft aan dat je wel maximaal 2 gram per dag mag nuttigen als veilige ondergrens. Dat is 30 keer meer dan de ADH. Sowieso is de ADH allang achterhaald en aan de veel te lage kant. Maar goed dat is weer een andere discussie! Wist je dat dieren( behalve cavia's, apen, sommige vogels en de mens) zelf een paar gram vitamine C per dag kunnen aanmaken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies ivodepivo, je krijgt er niks van hoor! Ik neem elke dag 500 mg. Die aanbevolen hoeveelheid is maar 60 mg., dat is niets in deze tijd. Je hebt veel meer nodig omdat we met zoveel troep in aanraking komen tegenwoordig en dat moeten we allemaal weer kwijt en vic. C kan hierbij helpen als antioxidant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Let wel op de vorm, een niet zure vorm is beter, want de meeste mensen krijgen al teveel zuur binnen. Uitzondering is bij een blaasontsteking, dan juist wel de zure vorm nemen. De zure vorm is de standaard vit-c (ascorbinezuur)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Calcium Ascorbaat is een niet zure vorm. Ascorbinezuur staat inderdaad synoniem voor vit-c, maar dat klopt eigenlijk niet.
Het enige verschil is het zuur, voor de vit-c werking maakt het niet uit. (voor zover ik weet)

Antwoorden (5)

(zie bron)

"Wat zijn de gevolgen van een teveel aan vitamine C?
Een teveel aan vitamine C zal met de urine het lichaam verlaten. Dit heeft een grotere belasting van de nieren tot gevolg. In het verleden werd gedacht dat hierdoor het risico op de vorming van nierstenen groter was, maar dit is nooit bevestigd in onderzoek. Daarnaast heeft vitamine C in grote hoeveelheden een remmend effect op de absorptie van koper en verhoogt het juist de absorptie van ijzer, waardoor er een grotere kans is op een teveel aan ijzer. Een dagelijkse hoeveelheid vanaf 3000 milligram vitamine C kan laxerend werken.

"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel kwaad kan het niet hoor,je zal w.s. wel een behoorlijke maagpijn er aan over houden.En je gaat aan de rees,natuurlijk is zo,n grote hoeveelheid niet goed,want waarom zou je het doen,het heeft geen enkel nut wat je niet nodig hebt, plas je weer uit.
12 jaar geleden
Dan kun je wel ziek worden want je lichaam wilt evenveel vitamines binnen krijgen, als je alleen maar C binnen krijg dan verlaten vitamine D en E je dat is heel slecht dus niet doen maar 1 tablet per dag is genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan wat je bedoelt met 'wat je per dag kunt hebben'. De officieel aanbevolen dosis vitamine C per dag is 70 mg voor volwassenen. De maximale veilige dosis per dag is 2000 mg, volgens de Gezondheidsraad. De orthomoleculaire leer gaat ervan uit dat we door onze onnatuurlijke leefwijze en industrieel geproduceerd voedsel veel te weinig vitamines met ons voedsel naar binnen krijgen en hanteert minimaal 1500 mg en vaak veel meer, tot wel 15 à 20 gram bij ziekte en bij levensbedreigende acute infectieziekten nog eens een veelvoud daarvan per infuus.

De schadelijkheid van hogere doses vitamine C wordt vaak schromelijk overdreven. Nierstenen krijg je er niet van en als je bij meerdere grammen last krijgt van winderigheid of diarree, dan zit je met die dosis net iets te hoog volgens de orthomoleculaire leer. Iedereen is het er wel over eens dat vitamine C een krachtig antioxidant is maar met de ADH van onze overheid doet het niet veel meer dan scheurbuik voorkomen. Vitamine C raak je gewoon via de nieren weer kwijt nadat het zijn werk gedaan heeft. Daarom moet je de dagelijkse dosis over een portie of vier per dag verdeeld per etmaal nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het goed is maakt het niet heel veel uit. Als het vaker gebeurt moet je opletten op je eetstijl. Maar je krijgt waarschijnlijk alleen wat pijn aan je maag.